Dejtar jag en SOCIOPAT!!

Dejtar jag en SOCIOPAT!!

Inläggav Devina » 2014 10 23, 11:51

Jag skriver för att jag är relativt övertygad om att den kille jag blivit kär i är sociopat men skulle vilja ha hjälp med att avgöra om det verkligen är så.. Jag kanske överdriver i mitt omdöme?

Vi har varit tillsammans tre månader och jag tänkte från början att han var "för bra för att vara sann". Han är alltid helt perfekt klädd, rolig, extremt välvårdad och snygg, har det väldigt bra finansiellt, väldigt utåtriktad och ger komplimanger etc. Väldigt exentrisk som han beskriver sig själv.

Märkte väldigt tidigt att något var annorlunda. Han är en "offentlig person" men oavsett i vilket land vi var vänder sig folk om, till och med män. Han har fått mig att tro (vet ju inte vad som är lögn) att han jobbat som spion, att han kan hålla koll på vart personer befinner sig genom sin telefon och han har på nolltid kunna avgöra om jag ljuger. Har aldrig träffat någon som varit så "spot on" med allt. Han är proffs på att dra ut information ur folk och är också väldigt framgångsrik i sitt arbete som entreprenör/skådespelare.

Han har inte berättat så mycket information om sig själv. Dock vet jag att han har haft problem i sin barndom och dålig relation med sin far.
Vi har nu et förhållande på distans men han har alltid varit väldigt kontrollerande med mig och inte låtit mig träffa någon av mina manliga vänner.
Han vill att jag alltid ska säga så fort jag fått ett sms elller meddelande från någon av det manliga könet och då vi är tillsammans vill han ha översikt över min mobil medan jag inte får se hans.

Han är väldigt trevlig och utåtriktad så folk gillar honom men då jag varit tillsammans med honom ett par veckor kom hans "riktiga jag" fram. Efter att vi träffats ett par veckor sa han att han älskade mig och började säga det flera gånger om dagen för att jag skulle säga det tillbaka verkade det som.
Han är väldigt välutbildad och vältalig men också väldigt självcentrerad och hatar (eller rättare sagt kan inte ta) kritik. Han kan snappa på minsta lilla grej ex. att jag föreslog att vi kunde prova en ny restaurang - då kallade han mig girig och självisk och otacksam. Han twistar allt jag säger och kan aldrig erkänna att han någonsin har fel.

Nu sist jag träffade honom så kom han ut från badrummet på hotellet där vi bor (trots att han bodde och har 3 lägenheter i samma del av staden - har sett två av dem så vet att det stämmer) och sa i en beordrande ton att jag skulle hämta toapapper. Jag sa att jag skulle ringa om det och då blev han helt till sig och sa att jag inte ville att jag skulle ringa utan att jag skulle gå ut i korridoren (var halvnaken) och be städpersonalen om det, och det NU! ..och att jag var självisk och egocentrisk och att jag kunde dra.
Jag blev rädd och började gråta och gick ner till lobbyn.

Dagen efter gick vi ner och skulle äta frukost och han hade solglasögon på sig (vilket han ofta har inomhus). Jag tog också på dem då jag inte hade smink på mig. Då vi sitter ner säger han "ta av dig glasögonen-du ser så löjlig ut". Jag skrattade och frågade om han skämtade och att han ju också hade dem på sig men han repeterade det på ett obehagligt sätt och beordrade mig att göra som han sa och att jag såg helt idiotisk ut och att jag alltid skulle ifrågasätta honom. Jag tänkte bara att jag skulle bita mig i tungan och tog av dem samt ursäktade mig och sa att jag skulle gå på toaletten. Istället smet jag upp på rummet och låste det med hängkedjan. Jag tog hans mobil som var på laddning (och som han alltid ständer in sig på badrummet med) och kollade igenom den. Mina händer skakade då jag såg allt. Han hade under hela vår s.k relation varit kkvar på dejtingsiten där vi träffades, han hade växlat meddelanden med ca trettio kvinnor och bestämt träffar och sagt att de var sexiga och att han inte kunde hålla sig med att se dem igen. Samtidigt hade han ljugit mig i ansiktet och sa att han inte haft kontakt med någon. DÅ vi sågs den sista månaden har vi bara haft sex en gång och det för att "trösta" mig.Han har skyllt på trötthet och mitt förflutna, att jag haft många män efter mig etc. Det sjuka är att han fortsätter ljuga och säga att han inte gjort något fel att allt är ett missförstånd och att han aldrig varit på datingsiten under tiden vi varit tillsammans, även fast jag har sett bevis på motsatsen.

Så fort vi ses får han mig till tårar , även fast jag är en människa som väldigt sällan gråter och har som rykte att vara väldigt glad och "easy going".
Jag har alltid känt att jag är med i ett mindgame. Att han spelar mig som en marionettdocka för sitt eget nöje. Att han beordrar mig till att göra saker som att plocka upp en grej som är närmare honom och lägga i papperskorgen eller liknande för att han ska ha kontroll.
Jag har varit fascinerad av honom och ofta gjort det han beordrar för att jag känt att det inte är en stor grej och att han ju betalar det mesta och att jag på något sätt måste kompensera för det.

Efter incidenten med telefonen gick jag in med en kompis på hotellrummet, tog mina väskor och gick. Han blev nog väldigt förvånad ..och helt till sig. Han skriver att han älskar mig och att han bryr sig om mig och fortsätter repetera det men kan inte backa upp det med något utan är bara tomma ord. Jag frågade om vi skulle gå igenom meddelanden jag såg så han fick förklara dem men han vägrar för att han vet att det finns mer info (som jag inte hann se förrän han knackade på och jag dumt nog öppnade). Han säger att han aldrig haft något intimt med någon annan vilket jag inte har belägg för men att ljuga någon som har bevis och ändå stå fast vid sina lögner är illa nog.

Är denna människa sociopat??
Devina

Re: Dejtar jag en SOCIOPAT!!

Inläggav JDP » 2014 10 24, 8:19

Det låter absolut som det. Att någon nekar när det finns idiotsäkra bevis är en mycket stark varningsklocka. Han nekar på ren rutin. Du överumplade honom och han har inte kommit på riktigt hur han ska klara sig ur det. Att erkänna är inte ett alternativ eftersom det ger dig facit på att han ljugit, vilket han tänker fortsätta med (lika naturligt som att andas). Ett erkännande skulle också bekräfta din världsåskådning, vilket skulle slå bort eventuella tankar i ditt huvud att det kanske är du som är tokig eller missuppfattat allt.

Jag ger dig rådet att bryta all kontakt omedelbart. Du har haft tur som genomskådat honom så snabbt.
JDP
Site Admin

Inläggav Devina » 2014 10 24, 9:16

Tack för svar JDB.

Problemet är att jag varit så svag och liksom fortsatt ha kontakt med honom.
Han har lite blivit som en drog för att jag inte får ett grepp om honom. Han blev helt galen efter att jag bröt kontakten för en dag och ringde och fortsatte säga att han älskade mig och bryr sig om mig.

Jag har sagt till honom att jag vet att han är sociopat och att allt fallit på plats vilket kanske inte var så bra, nu kommer han kunna anpassa sitt beteende ytterligare för kommande "offer".

Undrar också - han har en del grejer som är mina och som jag vill ha tillbaka också så tänkte på att träffa honom igen och sedan bara låta honom bli "uttråkad" av mig så att det planar ut på så sätt.. Men är dessa människor farliga om de nu är "väl integrerade i samhället"?
Förutom faktumet att de bryter ner en psykiskt dvs?
Tack för svar!

/D
Devina

Inläggav JDP » 2014 10 24, 5:29

Jag tror du redan besvarat din egen fråga. Dom bryter ner en psykiskt. Var inte så säker på att han kommer lämna nåt kvar.

Du skriver att du varit svag och att han varit som en drog. Ändå planerar du att träffa honom och manipulera honom till att tröttna på dig. Har du tillräckligt med kontroll över situationen för att klara det? En psykopat har övat på att manipulera varje gång den öppnat munnen sen barnsben. Kommer du kunna vinna över honom på hans expertområde?

Vill du verkligen få honom att tröttna ska du tråna och vara efter honom så mycket att du inte blir någon utmaning för honom längre. När du vill mer än han kommer han inte tycka det är intressant längre. Om du omvänt visar dig autonom och ointresserad kommer han troligtvis inte ge sig i första taget. Och en psykopat som inte får sin vilja igenom kan bli mycket farlig. Det kan i extrema fall sluta med mord.

Avslutningsvis vill jag bara säga: "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."

/JDP
JDP
Site Admin

Inläggav Devina » 2014 10 25, 7:38

Jo det har du rätt i. Tack för din hjälp JDP! Har gjort misstaget att säga att jag trott att han är sociopat så nu håller han på och läser de böcker jag läser i ämnet, kollar på klipp etc. säkert för att bli ännu bättre på att maskera det inför nästa offer.
Jaja, får väl bara move on. Ingen tid att spilla där som du säger.
/D
Devina

Inläggav ValpMord » 2014 10 25, 8:57

Hej Diana,

Givet det du berättar är det mer sannolikt att du stött på en narcissistisk mytoman. Slutsatsen måste dock bli densamma, dumpa honom.

Tycker dock det kan vara bra att känna till att de två tongivande mupparna på detta forum (JDP och Gordon) för det mesta är ute och cyklar. Dels är de felaktigt övertygade om att sociopati och psykopati är samma sak, dels hävdar de envist att alla relationsproblem i hela världen självklart måste bero på att motståndarsidan är en ondskefull psykopat.

De flesta psykopater är inte alls ondskefulla.

Slutligen tid för självreflektion och eftertanke. Varför har du så svårt att dumpa honom? Är det störande att du inte förstår dig på honom? Rentav lite spännande? Kanske attraheras du av energin i hans uppmärksamhet?

Vad är det bästa tänkbara scenariot och vad behövs för att uppnå det? Är det sannolikt att nå dit?

Förutom att dumpa honom kanske detta är ett bra tillfälle att förstå något väsentligt om dig själv :)
ValpMord

Inläggav Devina » 2014 10 25, 2:00

Hej ValpMord,
Jag är tacksam för alla svar och infallsvinklar jag kan få.
Ja mytoman och superego är det klart att människan är. Ja jag har börjat undra om jag också har något konstigt problem eller rentav bara är en svag person (vilket jag aldrig tidigare trott).
Jag vet nu någorlunda vem jag har att göra med, han är och har varit otrogen (el iaf dejtat andra) och har ingen skuld över det. Jag tänkte att jag själv skulle ut och sondera terrängen lite och har börjat dejta lite men ack vilka tråkmånsar man träffar. Detta har lett till att jag börjar gå i tankarna om att jag hellre umgås med en sociopat (eller vad det nu kan vara), en person som vet allt om allting och som man iallafall kan ha en intressant diskussion med än en tråkmåns.
Jag är ganska rastlös och blir snabbt uttråkad också. Men svaret är - ja jag fascineras enormt av honom. Har väldigt svårt att bara släppa taget - speciellt som han ringer flera gånger om dagen.
På telefon är han jättegullig och rolig och som när vi först träffades men då vi är ensamma på hotell eller hemma så kan han bli som ett barn eller som ett litet monster och klagar på allt och skyller mig för det.
Det sjuka är också att han ganska mycket i början av vår relation testade mig en hel dag hur jag skulle handskas med vissa "uppgifter" så som bära tunga påsar i regnet (vilket han också gjorde iof) och lät oss inte ta taxi och var skitsur och otrevlig hela dagen och skulle kolla hur jag "hanterade honom". Han avslöjade på kvällen att allt varit "ett test". Jäkligt skumt. Känns som att man befinner sig i en konstig dröm när man är med honom och det är väl på något sätt också lite spännande antar jag. Men det är ju uppenbarligen något man får betala för...
Jag har ju kommit till insikt om att jag aldrig kommer kunna leva eller bilda familj med denna människa men tänker lite för stunden antar jag och har väl mycket känslor kvar kanske.
/D
Devina

Inläggav JDP » 2014 10 25, 4:29

ValpMord: det var mer än jag visste, att jag är övertygad om detta. Man lär sig nåt nytt varje dag. ;)

Min åsikt är att alla människor är individer och att personlighetsstörningar är schablonmodeller som inte alltid stämmer exakt med verkligheten.

T ex, en tydlig distinktion mellan psykopati och narcissism kan jag omöjligt gå med på eftersom jag har erfarenhet av en människa som jag menar är en hybrid av dessa störningar.

Jag undviker själv faktiskt ordet sociopat helt eftersom det ofta leder till en viss begreppsförvirring. Vissa har velat ha det till att det är en människa som fått en psykopatisk personlighet efter trauman orsakade av sociala faktorer, och betonar inte sällan med det uppfattningen att störningen uppstår så och inte biologiskt.

Andra använder det för att mena individer som diagnosticerats med Antisocial Personlighetsstörning.

Om jag minns rätt ville Robert Hare ha det till att en psykopat inte har nån intern moral, medans en sociopat har en moral som skiljer sig signifikant från en normal människas uppfattning av vad som är rätt och fel.

När man märker termer så går diskussionen lätt över till att handla om bara det.

Jag tycker inte det viktigaste är att sätta diagnos på den här killen. Vi kan ju ändå inte det. Det viktiga är att han har uppenbart psykopatiska,  narcissistiska och mytomaniska drag och att oron är befogad.

MVH Forumets Administrator-Mupp ;)

ValpMord skrev:Hej Diana,

Givet det du berättar är det mer sannolikt att du stött på en narcissistisk mytoman. Slutsatsen måste dock bli densamma, dumpa honom.

Tycker dock det kan vara bra att känna till att de två tongivande mupparna på detta forum (JDP och Gordon) för det mesta är ute och cyklar. Dels är de felaktigt övertygade om att sociopati och psykopati är samma sak, dels hävdar de envist att alla relationsproblem i hela världen självklart måste bero på att motståndarsidan är en ondskefull psykopat.

De flesta psykopater är inte alls ondskefulla.

Slutligen tid för självreflektion och eftertanke. Varför har du så svårt att dumpa honom? Är det störande att du inte förstår dig på honom? Rentav lite spännande? Kanske attraheras du av energin i hans uppmärksamhet?

Vad är det bästa tänkbara scenariot och vad behövs för att uppnå det? Är det sannolikt att nå dit?

Förutom att dumpa honom kanske detta är ett bra tillfälle att förstå något väsentligt om dig själv :)
JDP
Site Admin

Inläggav JDP » 2014 10 25, 4:53

ValpMord: det här forumet har för övrigt adressen psykopati.egetforum.se. Det ligger i sakens natur att man snabbt misstänker att många som söker sig hit faktiskt har relationer med psykopater.
JDP
Site Admin

Inläggav VIM » 2014 10 26, 7:37

Hej Devina.
Vad bra att du fått insikt i att du inte vill ha något seriöst förhållande med den kille du dejtar. Det finns dock en stor risk att du kommer att bli så mycket fascinerad av honom att det kommer att sluta med att du , utom din kontroll , blir den mamman som kämpar för sitt och sina barns liv.
Du har redan funderingar på om du själv är lite konstig. Du trodde att du är stark, men med honom är du svag. Det är precis så det går till , du blir så svag, då blir det lätt att få dig att göra som HAN vill. Din vilja blir ett minne blott för dig.
Du har manipulerats att kasta bort din egen fria vilja.
I stället har du kommit in i hans falska beskydd, där råder bara HANS vilja. Redan nu har han fått dig en bra bit på väg till hans mål, att lura livet av dig.
Du går frivilligt med på det. Nej det är inte frivilligt, han har trots varningar här och kanske från dina kompisar , fått ett övertag av dig och din vilja. På vilket sätt?

Han har studerat dig, när du tycker att han sitter och beundrar dig och din skönhet. Om han stirrar på dig är det bara för att han vill ta in så mycket av dig, lära sig allt om dig för att sedan kunna ta fram fakta om dig när han behöver det. Då kan han lägga in den informationen i den situationen som han skapat åt dig.
Låter lite kryptiskt, det är alltid HAN som väljer vad som ska hända och när.
Så länge du gör som Han vill kan du klara dig undan hans verkliga ondska. Ja, ALLA psykopater är onda . Det är bara frågan om han har ett INTRESSE av att utnyttja sin fulla kapacitet av ondska.
Även om inga STORA synliga saker händer , så är det ändå en stor sak att man blir fråntagen sin fria vilja. Du blir snart ett tomt skal utan innehåll , när du är omkring en sådan person som inte tar nån hänsyn till någon annan än sig själv. Han har inget samvete och ångrar ingenting. Han är precis som en bil utan bromsar - livsfarlig! Jag skrev om det i mitt tidigare inlägg, om vilka konsekvenser det kan få att leva med en psykopat .
Detta händer tyvärr många av dom. , som först bara har dejtat en sån människa. När de inte vill bli utnyttjade längre och säger ifrån, blir det KRIG . Psykopaten måste vinna.
Läs mitt svar, kommentaren under: allmänt trött.
Det är ändå bara en bråkdel av alla konsekvenser som följd av en psykopats LEK med människoliv.

Då är tråkiga killar mycket bättre. Du är rastlös med lite fart på.
Vad bra, då kan du säkert smitta av dig på den tråkiga killen. Då har du en rolig kille, som viktigast av allt, får dig att känna dig uppskattad för att han verkligen menar det. Han njuter av dig för att du är den du är. Du kan känna dig lugn och trygg i hans sällskap.
Din vilja räknas!
En psykopat har inte förmåga att känna kärlek eller empati för någon annan en sig själv. Därför , kan du vara säker på att du kan få KÄRLEK av den tråkiga killen, men inte av den här vältaliga, roliga och allvetande personen.
Dessutom har denna killen fått dig att TRO att han vet allt. Det är ETT av hans redskap att fånga sitt byte. För honom är du ett byte , en fiende som ska krossas bit för bit. Då är han inte rolig eller trevlig längre.

Han är avundsjuk på dig och kommer att göra allt för att du ska fastna i hans nät så att han kan forma dig som HAN vill. Ja, dessa personer dras till vackra, empatiska , starka och nån som är i centrum på något sätt. Ironiskt nog .
HAN måste ALLTID få vara nummer ett.
Ja, barn är egoistiska, så ska det vara, men när en vuxen är som ett barn kan det bli farligt med oanade konsekvenser. Det blir: "JAG FÖRST" i alla lägen, en vuxen har möjlighet att styra det med sin makt och dessa inlärda färdigheter som du också fascineras av.

Du är fin att visas upp , men du har inget att säga till om.
Du kan ÄLSKA, det det ser han med AVSKY.

Med andra ord , tänk efter NU!

Imorgon kan det vara för sent. Din tid är begränsad. För varje dag som går förlorar du en del av dig själv.
Nu känner du dig svag, med honom, snart ligger du ner och orkar inte resa dig upp. Vänner har du snart inga.
HAN säger att dom inte är bra för dig, du tror honom.
Han vet ju ALLT.

Du är rädd om ditt liv. Håll dig långt borta ifrån honom. LEK inte NÅGON lek med honom. Testa olika alternativ för att bli av med honom är lika dåligt som klippa av sig fingret och se om det är kvar. FARLIGT och Idiotiskt! Kom istället ihåg att det är ALLTID han som bestämmer när du får gå. Han är också lat och ödslar inte sin energi på dig om han vet att han inte får en delikatess. En psykopat vill alltid ha det bästa. Det förtjänar han , som den bästa av alla. Om du är en delikatess för honom. ..

Du behöver vara konsekvent. Svara inte på hans meddelanden eller svara i mobilen.
Han tröttnar , han kan vara ihärdig. Du får göra dig osynlig på alla områden. Får han jobba för mycket kan han tröttna och lägga sitt intresse på ett annat offer.
DU finns dock kvar i hans MINNE.

Vi är alla bara intressen för dessa egoistiska människor.

Visa för honom att han bara varit ditt intresse också.
Nu har ditt intresse svalnat.
Det måste du få honom att fatta. Klipp all kontakt . Allt du säger eller gör , ger honom bränsle /näring som han kan använda mot dig.

Var säker på att han använder det han vill , och om han behöver det , för att få dig eller för att förstöra för dig. Eller båda delarna.
Då är han segraren som är det enda som räknas.

Tänk egoistiskt på ett positivt sätt.

Du ska må bra av dina val, oavsett vad en människa har för diagnos , ska du bli väl behandlad.

Jag önskar att du ska tänka efter ordentligt. Alla svar du fått här betyder något.
Alla här vill se att du ska välja det som du mår bra av nu , sen och ännu längre fram.
Du ska vara med någon som bryr sig om DIG!

Kram!
Senast redigerad av VIM 2014 10 29, 7:21, redigerad totalt 1 gång.
VIM

Nästa

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.