Exempel på förtryck. Är det psykopati?

Exempel på förtryck. Är det psykopati?

Inläggav Lugnochro » 2013 03 10, 9:14

Min syster visade detta tidigt, säger själv att hon var oerhört arg och vantrivdes i familjen sen hon var 3-4 år. Hon var helt säker på att alla i familjen, grannar, och andra var "svaga, ointelligenta, var i vägen, var farliga, var lortiga, fula, fult klädda. HON "måste hålla koll på folk för dom är ju inte kloka och kan göra vadsomhelst och gör allt fel." Gick till granne med en sax och bad dem klippa naglarna. Maten hemma passade henne inte och i skolan kunde hon manipulera skolkökspersonalen så dom lagade den mat hon gillade. Hon visste bäst. Var irriterad och pratade inte med några syskon, gick till grannar, våra klasskamrater, lärare, rektor osv och förklarade att "dom är så ointelligenta och svaga att dom nog inte klarar någonting". En syster som var blyg men normalbegåvad sattes då i hjälpklass. Jag förklarades av lärare som mycket intelligent och detta kämpar hon mot fortfarande. Hon kunde gråta över det, höll fast mitt huvud och skrek in i örat, ( gjorde så mot en annan syster som låg medvetslös inför döden). Ringde arbetsgivare och sa att jag nog inte kunde arbeta pga av mina skador på kroppen, ett telefonsamtal till arbetsgivare att jag "var spion", hämtade mig från jobbet plötsligt "något hade hänt", kämpade med ett kommunkontor och uppmuntrade dom att privatisera "för jag skulle inte jobba med sånt där för jag var för svag", ringde en skola jag gick och talade om att jag var för svag för att klara av det och hur hade jag öht råd att ha lägenhet", ringde annan skola och talade om för dom att "jag förtjänade att mobbas, jag tiggde om det" (hon hade tagit reda på att mobbing var ett tema just då) och läraren förklarade som avslutning på kursen för klassen att "kanske är det så, att det är den mobbades fel". En bror fick cykla ett par kilometer för att handla hårt bröd. Väl tillbaka krossade hon brödet och gav det till pappa "titta vad han gjort". Han fick cykla tillbaka långa vägen och byta paket. Tog hem kurskompis och sade "titta på dom" och gapskrattade, bad en annan kompis att "slå henne", sade till kompis att säga till mig "du ser ut som X" och hade roligt, slet av väninna hennes fina smycken och "du ska ha mina fina istället".Vi fick inte träffas inom familjen. Då kunde hon lämna allt och flyga snabbt upp till Umeå och invänta mig som kom med buss. Satt och grät "jaa jag vet att du är intelligentare än mig". Bjöd hem en syster, väl där förklarade hon att" hon borde åka till mig istället. Ni kan väl ta hand om varandra"Bjöd hem mig och min granne. Väl innanför dörren "neej, nu tar vi en promenad". Den gick till stationen "nu kan ni åka hem". Hon kunde överösa med beröm och i nästa sekund skrika och hota. Det ringde på min dörr, väl öppnad stod hon bakom en annan som hon knuffade in och så stack hon själv. Det var någon hon var rädd för själv. Ringde en man som hon vet var våldsam och sade att det var OK "det är din fru som det är fel på". Om någon berättar om överfall i en tunnelbana "neej det är inte sannt du ljuger". Hon har hela livet försvarat fysiskt och psykiskt våld frenetiskt. "Skål det var väl bra att han är död" och skrattade på en begravning. Hämtade en man, som äntligen fått en Samhall-plats, "då syns det inte att han är psykiskt sjuk".Han förlorade platsen.
Jag berättar inte konsekvenserna av allt. Tar för lång tid. Det är förresten uppenbart vad det leder till. Förstörda liv. Blir starkt traumatisk om någon av flera hundra människor runt henne, utan att rapportera det till henne innan, flyttar, reser bort, hälsar på varandra. Även om hon hatar vissa personer, så SKA hon vara med på deras högtider inom familjerna.
Hon har kunnat arbeta heltid och samtidigt läsa in en fil kand på universitetet och samtidigt rusa runt och kontrollera alla. "jaa man måste ju kolla".
Alla hennes stackars tentakler (dom hon använder för att förtrycka anda ) bara upprepar hennes kommentarer och lyder henne. Om man önskar livet ur henne, är det försvarbart. Jag är glad att hennes ålder gör henne litet svagare och glad att hennes sambo än så länge tar hand om henne. Han får inte flytta. Kanske önskar han också ett och annat. En gång satt han i ett hörn efter hennes ett anfall, totalt förstummad. Jag har sett henne uppskattningsvis 8 ggr under en 25-årsperiod och varje gång ser man förtrycket. SVARA GÄRNA, men säg inte att det är synd om henne. Jag trodde det länge. Men har man rätt att notoriskt förfölja folk, för att det är synd om en...Lugn och ro
Lugnochro

Re: Exempel på förtryck. Är det psykopati?

Inläggav Ilovemyself » 2014 06 15, 8:15

Hej
Din syster är sadist och hon skrämmer msk så hon får makt och kontroll. Psykopatens verktyg att skrämma msk. Hon pysslar med hämnd i allt hon gör och i alla möten, ingen är skonad. Om du tycker det ser ut som någon är skonad så tror du fel, det passar din syster för stunden bara. Säg goodbye for ever till gemenskapen om du vill få kärlek i ditt liv. Psykopaten tror alltid de har andra fast i en fälla utan någon utgång.....men se, idag kan vi säga hej då till släkten och klara oss ändå. Visserligen kommer din syster att bli galen.....men säg inget om dina beslut och tala inte med henne. Kan vara så att hon kommer efter och försöker påverka din nya omgivning men nonchalera bara. Makt och kontroll är psykopatens ledord och att inte veta andras drag gör faktum psykopaten orolig och de kommer ur fattning.

Hoppas du finner ro i ditt liv och slipper den terror du har nu med kontroll och makt. Hoppas du får ha din fria vilja i fred utan sabotage framöver. Lycka till!

/Katarina
Ilovemyself

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.