Förlåta en psykopat?

Re: Förlåta en psykopat?

Inläggav lasseivagen » 2010 10 17, 7:18

Det är meningslöst att förlåta en psykopat, dom kan eventuellt låssas ångerfulla, men det är bara en taktisk reträtt, för att åter kunna angripa.
lasseivagen

Inläggav Gordon » 2010 10 17, 8:47

Svar: Helt korrekt!
Gordon

Inläggav JDP » 2010 10 19, 9:39

Vänta nu, Gordon.. hur ska du ha det? :)

Gordon skrev:Svar: Helt korrekt!
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2010 11 19, 10:11

Hej JDP!

Det jag syftade på var inlägget av lasseivagen. Om den taktiska reträtten.
Det där med förlåtandet, däremot, det är väl inte förlåtande det handlar om, men ett slags accepterande av att man utsatts för oförrätter, kanske brott och kränkningar, men man lägger det bakom sig till slut. Vad kallar man det när det inte längre berör? Jag söker ord på det och "förlåtande" passar dåligt, det erkänner jag.

Däremot tror jag att man rent intellektuellt kan känna en tacksamhet för den visdom man har uppnått, trots att erfarenheten var förödande, tiden var hemsk och ekonomin gick åt helvete. Självklart kan det inte gälla alla offer. Det beror väl på hur man drabbades och framför allt att man överlevde. Det gör ju tyvärr inte alla.

/Gordon
Gordon

Inläggav JDP » 2010 11 23, 9:39

Det var en tjej som skrev på ett forum (vet inte om det var här eller det gamla), att idén med förlåtelse bara känns som ytterligare en kränkning. Och ungefär så känner jag också. Och det var inte ens en fråga om jag skulle förlåta eller inte, utan jag blev istället hånad för att jag inte automatiskt förlät denna person fast än hon aldrig erkände nåt eller sa förlåt.

Och jag vidhåller att konceptet förlåtelse inte överhuvudtaget är applicerbart på såhär störda personer. Inte medans dom är i livet iallafall, och knappt efter det heller. (Inte så att jag tänker ta dom av daga, men de problem dom ställer till med upphör först efter deras död)
JDP
Site Admin

Inläggav TLB » 2010 11 29, 3:15

Hallå alla.

Jag ser på det hela på så sätt att man kan inte beskylla eller hata en psykopat för det dom gör, nu gör jag säkert många upprörda och ber om ursäkt om folk tar illa upp av detta.

Men jag ser det som så att psykopater är defekta människor och kan inte beskyllas för sina handlingar, dom borde egentligen låsas in hela bunten men jag anser endå att eftersom dom inte är kapabla att inse felet i sina handlingar så kan jag helt enkelt inte heller hata dom för sina handlingar. Nu har jag dock klarat mig rätt bra undan dom psykopater jag mött och bara känt klorna rispa min hud en aning, aldrig fastnat i klorna på en.

Så för att svara på frågan, jag kan inte förlåta en psykopat för det finns inget att förlåta, dom är som dom är liksom andra defekta människor. Jag kan förstå att det känns på ett helt annat vis om man själv mer eller mindre krossats av en psykopat.
TLB

Inläggav Gordon » 2010 12 01, 2:20

Hej alla och särskilt TLB, till vilken jag vänder mig speciellt, just nu.
Problematiken "förlåtelse" tycker jag att jag är färdig med.

Jag har en annan sak att kommentera. Nämligen att de är defekta (rätt) och inte kan beskyllas för sina handlingar (fel). De vet precis vad de gör, in i minsta detalj och hur det drabbar andra vet de också in i minsta detalj och ger dem oftast en kick. De vet att det de gör är helt fel, men det bekommer dem inte! Det är faktiskt just så det ligger till. "Fel" gäller inte dem själva eftersom de anser att de har "rätt" att begå fel. Om man inte inser detta, då kan man inte förstå psykopaten. Då blir den obegriplig, och det är den ju för nästan alla människor. Men det går att förstå dem. Det går att tänka som dem, men aldrig att handla som dem, såvida man inte själv är störd.

Pröva att tänka som en psykopat, det är väldigt fruktbart. Och för att tänka som en psykopat ska du inbilla dig att alla andra är ting i din tjänst och allt som ska ske, ska ske på dina villkor och tillfredsställa dina behov. Pröva att sätta dig i centrum, pröva att betrakta dig som den enda som har ett värde, pröva att tänka att det vore roligt att kränka någon, skada någon och lura någon. Pröva att tänka dig att du inte bryr dig, inte får dåligt samvete, inte känner skuld- och skamkänslor. Pröva att tänk tanken at du innerst inne hatar alla utom dig själv, som är den enda du älskar!
Pröva det!
Då har du prövat på att tänka som en psykopat och att samma drivkrafter bakom allt du gör, som dem.
/Gordon
Gordon

Inläggav JDP » 2010 12 03, 10:59

Gordon: du får ursäkta, men varför detta ständiga generaliserande? Varför kan det inte vara så att en del psykopater förstår vad dom gör medans andra inte gör det? Jag finner det helt osannolikt att alla skulle fungera på precis samma sätt.

Såvida man inte är tvillingar så är ingen annan människa den andra lik, fysiskt sett. Så varför skulle man vara det psykiskt sett? Vi är alla en salig blandning av olika attribut, och för en del så råkar det vara så att de attribut dom råkar ha rinner över kriteriegränserna för en psykisk störning.
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2010 12 09, 12:10

Hej JDP!

De är så beräknande, så utstuderade att det är omöjligt att var sådana om man inte exakt vet vad man gör och vilken effekt det har på den de gör det mot!

Men vi vänder på frågan: vad får dig att tro att de inte förstår vad de gör?

En annan sak, här får man gratis hemsida om man vill: http://www.n.nu/

Jag testade, men kom inte så långt för de skulle sända mig en kod med mail och den har inte kommit, men du (och alla som hittar hit och läser) kan ju försöka om du (ni) vill. Hoppas det funkar bättre för dig (er)!

Ha det bra!
/Gordon
Gordon

Inläggav JDP » 2010 12 09, 4:33

Hinner bara svara snabbt. Jag baserar min övertygelse på det jag själv sett, hört och läst.

Jag kanske märker ord nu, men jag tycker frågan du ställer till mig är ytterligare ett generaliserande. Jag säger inte att det inte finns psykopater som förstår vad de gör.

Jag menar att även psykopater är individer, och att dom psykopatiska dragen kan vara olika i både antal och 'styrka' hos en enskild individ. Och precis som vanliga människor kan ha mer eller mindre bra självinsikt kan även psykopater ha det. En del av dom är helt väck i en fantasivärld med för dom själva helt godtycklig rim och reson.

Gordon skrev:Hej JDP!

De är så beräknande, så utstuderade att det är omöjligt att var sådana om man inte exakt vet vad man gör och vilken effekt det har på den de gör det mot!

Men vi vänder på frågan: vad får dig att tro att de inte förstår vad de gör?

En annan sak, här får man gratis hemsida om man vill: http://www.n.nu/

Jag testade, men kom inte så långt för de skulle sända mig en kod med mail och den har inte kommit, men du (och alla som hittar hit och läser) kan ju försöka om du (ni) vill. Hoppas det funkar bättre för dig (er)!

Ha det bra!
/Gordon
JDP
Site Admin

FöregåendeNästa

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.