Förlåta en psykopat?

Re: Förlåta en psykopat?

Inläggav kallabalik » 2012 05 24, 6:26

Begreppet förlåta, är nog inte relevant för psykopater, det dom ser i en förlåtelse, är bara en bekräftelse på att dom inte gjort fel eller ljugit.
Levde allt för många år med en psykopatisk kvinna. skiljde mig för sju år sedan. Men hon har inte gett upp ännu, hon jobbar hårt på att sprida lögner. Bland annat påstår hon att jag är homosexuell, vilket faktiskt medfört att jag blivit uppvaktad av bögar. Även om jag inte är homofob, känns det väldigt kränkande.
Det som smärtar mig är att hon satt upp barnen mot mig, hon ljuger om mig. Påstår säker att det är jag som är psykopaten

Till råga på allt har min bror visat sig vara psykopat. Det skulle jag nog kunnat räkna ut, om jag tidigare kommit ihåg hur han kränkte mig som barn. Det som är synd med honom är att han är ganska sjuk. Men jag kan inte runera mitt liv för hans skull, han har aldrig ställt upp för mig.

Ingen av dom är möjlig att förlåta, eftersom dom inte ser att dom behöver bli förlåtna. Dom anser att det är jag som skall be om förlåtelse, för att jag inte ser dom som världens medelpunkt.
Lasse
kallabalik

Inläggav Gordon » 2012 05 26, 6:03

För en psykopat är "jag förlåter dig" något som de inte förstår. Egentligen tycker de att man är så korkad som säger så att man är värd än mera skit från dem.
Gordon
Gordon

Inläggav JDP » 2012 05 26, 8:31

För en psykopat har du ingenting att säga till om i relationen, utan den är helt ensidig. Psykopaten bestämmer allt om allt och alla.

Ur psykopatens synvinkel så blir det därför absurt att du skulle kunna beslutet att förlåta eller inte. Det skulle ju innebära att du har någonting att säga till om vad gäller dina egna medmänskliga relationer. Det skulle ju även innebära att psykopaten har gjort någonting fel, vilket den ju aldrig har.

Förlåtelse är inte ett val för dig, utan någonting som ska ske per automatik. För psykopaten är förlåtelsen redan en självklarhet innan handlingen ens är utförd.

Förlåtelse fungerar som ett smörjmedel i den ensidiga relationen så att psykopaten kan fortsätta att bete sig som en idiot.
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2012 06 04, 7:28

JDP, helt klockrent, tumme för det!
/Gordon!
Gordon

Inläggav Lugnochro » 2013 03 10, 6:28

ang "förlåta en psykopat" Den som är psykopat förstår ju inte hurdan han/hon är. Det är ju andra som felat eller är o-intelligenta. Man kan försöka förlåta sig själv och "terapias" så att man hädanefter inte faller för samma typ. Oftast har vi inte lärt oss att det finns onda personer, man har inga kunskaper, och man har ofta inget försvar. Du behöver inte tänka på att förlåta. Det är gammalt religiöst dravel tycker jag . Man får bearbeta det och ta det som en svår prövning och finna ut allt man har lärt sig av eländet.
Jag själv -så fort svåra minnen dyker upp- låter det komma och det gör ont. Låter det passera. Och så är det bra för den gången. Man kan ju aldrig få rätt mot en sån person. Då dras man in i det igen. Min åsikt Lugn och ro nu
Lugnochro

Inläggav Gordon » 2013 03 11, 12:49

Hej Lugnochro!

Välkommen hit!
Du har uppenbarligen en massa erfarenhet så det är ju inte fel om du kikar in här ibland. Tyvärr är det inte så mycket som händer, men ibland är det någon som behöver ett gott råd, ett ord på vägen och liknande. Då är det bra om du kan hjälpa till.
Själv gillar jag denna sida, men det ärt inte jag som har den, fast man kan tro det av alla mina skriverier.

Nu till ditt inlägg.
Jag håller med dig precis allt, utom en sak. Jag menar att psykopater förstår precis hur de själva är, men däremot är det inget som de tycker är fel. Att vara som de är har de rätt till. Men den rätten har ingen annan! Om någon annan beter sig som de själva gör - DÅ är det fel. När de själva gör samma sak DÅ är det rätt - de har rätten att göra så därför att de föraktar alla andra.

Jag hoppas det inte blev rörigt.

/Gordon
Gordon

Inläggav JoG » 2013 06 01, 4:22

Hej Alla.

Mycket bra forum som gör att vi kanske kan hjälpa varandra, har en erfarenhet som
jag mår jävligt illa utav och kommer att starta en ny tråd för att få ett utlåtande om
att mina misstankar är riktiga. Mycket stämmer in på de beskrivningar/symtom som
går att hitta här och på liknande sidor. Förlåta, ja det kan man göra och bevara sin
egen heder som mänsklig, men för utövaren ger det ingenting, de är helt iskalla, totalt
känslobefriade, mötte min varelse i bil här om dagen och med kunskap så vet jag att
varelsen noterade att vi faktiskt såg varandra och jag kunde se att det hängde istappar
inuti bilen....

Jag kan inte ge ett korrekt svar, men ge förlåtelse om det känns bra för dig, gjorde det
själv, men vet inte om jag mår bättre för det..... är totalt körd i dagsläget, men tror
och vet att jag kommer tillbaka, även om det inte känns så just nu.

Jag blir både arg, ledsen, besviken och.... ja, allt..... hur kan det finnas sådana omkring
oss och det är för jävligt, att just nu förstör hon ännu en människas liv..........

Jonas
Senast redigerad av JoG 2013 06 01, 4:51, redigerad totalt 1 gång.
JoG

Inläggav JoG » 2013 06 01, 4:45

JDP skrev:För en psykopat har du ingenting att säga till om i relationen, utan den är helt ensidig. Psykopaten bestämmer allt om allt och alla.

Ur psykopatens synvinkel så blir det därför absurt att du skulle kunna beslutet att förlåta eller inte. Det skulle ju innebära att du har någonting att säga till om vad gäller dina egna medmänskliga relationer. Det skulle ju även innebära att psykopaten har gjort någonting fel, vilket den ju aldrig har.

Förlåtelse är inte ett val för dig, utan någonting som ska ske per automatik. För psykopaten är förlåtelsen redan en självklarhet innan handlingen ens är utförd.

Förlåtelse fungerar som ett smörjmedel i den ensidiga relationen så att psykopaten kan fortsätta att bete sig som en idiot.

Klockrent inlägg som får mig att tänka på en av flera situationer, då jag blev totalsågad och nedvärderad/idiotföklarad, kunde ingenting.......
sen kom ett förlåt, precis som om allt skulle vara glömt, aldrig hade hänt ???? Jag fattade ingenting !!! Men kanske den starka sida jag har
eller har haft räddade mig till slut, då jag ansåg att så kan man inte bete sig, det är inte ok, men hon stod fast vid att det var helt rätt ???
Förstår inte hur dessa fungerar....

Jonas
JoG

Inläggav JDP » 2013 06 09, 1:05

Hej JoG,

Välkommen. Berätta gärna din historia. Det har inte varit så mycket aktivitet på forumet det sista och det behöver vi ändra på. Jag ska dra mitt strå till stacken och försöka vara mer aktiv.

Appropå ämnet så känner jag inte att det som hänt mig tynger ner mig längre. Jag har då och då svackor då jag blir arg, men det sker allt mer sällan. Det tog dock i mitt fall mycket lång tid att komma hit. Förlåtit har jag inte gjort (som jag sa är min åsikt att det inte går att applicera på psykopater), men jag har hittat ett sätt att leva med det.

Det jobbiga är som du skriver att dessa varelser sedan fortsätter förstöra andras liv. Det är en jobbig tanke att bära, men vad gör man? (Det är inte nödvändigtvis en retorisk fråga). Min erfarenhet är att det är i stort sett omöjligt att övertyga en person om att någon i dens närhet ljuger och är falsk. Inte ens bevis hjälper, och dessutom vet jag av egen erfarenhet att psykopati är mycket svårt att förstå.

/JDP
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2013 06 19, 12:25

Psykopati, svårt att förstå?
Både ja och nej. Och att du JDP har förstått råder ju inget tvivel om. Så det är inte till dig jag skriver utan till alla som kikar in här i förhoppningen om att kunna förstå.

Jag tror man bäst förstår psykopater om man försöker låtsas att man själv vore en psykopat och försöker sätta sig in i hur man då skulle tänka.

Att man först och främst alltid vill ha sina egna behov tillgodosedda hur egoistiska de än är.
Att när man tillgodoser sina behov inte tar minsta hänsyn (obs: = NOLL hänsyn!) till andra människor.
Att om andra människor kommer till skada när man tillfredsställer sina egna behov, berörs man inte alls (obs: = NOLL känslomässig reaktion!) av det.
Att man känner sig upprymd och tillfreds med att vinna över andra eftersom det stärker ens ego och självuppfattning och bekräftar självbilden, som säger att man är bäst.
Att eftersom lyckan kommer av att besegra andra så njuter man av att varsebli andras lidande även om man inte är orsaken till det, men mest när man faktiskt har skapat det.
Att man kan njuta av andras olycka därför att man föraktar alla andra, just därför att man bara älskar sig själv.
Att man inte kan ångra något man gör andra, därför att man föraktar dem.
Att man inte heller kan ångra sina egna fel eller känna oro för följderna av sitt eget handlande, därför att man är helt uppslukad av nuet, gårdagen inte kan ändras och morgondagen ännu inte inträffat.
Att eftersom man inte kan ångra, inte heller kan känna skuld och skam och att man därför inte kan ha ett samvete, men heller aldrig göra något fel och alltså är det andra som begår felen.
Att man älskar sig själv ju mer man lurar andra för genom lögnerna har man tillfredsställt sina behov.
Att man älskar att dupera, manipulera och ljuga därför att det är med de metoderna man får framgång och hänsynslösheten varmed man gör detta står i proportion till hur bra detta tillgodoser ens egna behov, och alltså kan man inte vara återhållsam och hänsynstagande.
Att man älskar sina metoder därför att det är dessa som ger tillfredsställelsen och just därför praktiseras manipulerandet, duperandet och lögnerna för rent nöjes skull och även när det inte ger någon påtaglig vinst, bara lyckokänsla av att lyckas.

Det finns ju mer att säga, men det får räcka. Men det kan sägas på ett annat sätt också.

Psykopater spelar alltid teater och de ljuger alltid. De byter hela tiden "identitet" (inte i betydelsen av att byta namn, fast det också förekommer) och karaktär. De är karaktärslösa. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: psykopater är sig själva när de spelar andra än sig själva, vilket kan vara lite svårt att förstå rent intellektuellt eftersom det låter som en motsägelse. Men de som har upplevt en psykopat förstår vad jag menar.

I den mån jag har varit otydlig kan JDP förtydliga.

/Gordon
Gordon

FöregåendeNästa

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.