Förlåta en psykopat?

Förlåta en psykopat?

Inläggav JDP » 2010 04 30, 8:17

Någonting jag har funderat en del på är psykopat och förlåtelse. Det vore intressant att höra synpunkter på det.

Kan man förlåta en psykopat? Jag menar inte att man ska börja umgås med personen igen, det vore ju korkat. Men kan man förlåta dess handlingar?

Jag kommer iallafall aldrig förlåta 'min' psykopat. Har inget behov av det heller. Jag anser inte att begreppet förlåtelse går att applicera överhuvudtaget på psykopater. För mig är det till för folk som kan stå för vad dom har gjort och som kan ändra på sig.

Om jag överlever en attack av en tiger skulle jag inte sitta och fundera på om jag ska förlåta tigern eller inte. Det är ju tigerns natur.

Vad tycker ni?
JDP
Site Admin

Re: Förlåta en psykopat?

Inläggav Gordon » 2010 05 01, 8:50

Att förlåta är mänskligt.
Men ska man vara mänsklig mot de omänskliga?

Jag tror de flesta går vidare och man kan göra det utan att förlåta. Det bara att inse en sak: de är inte människor och deras djävulska påhitt, intriger och allt annat är bara en psykopats verk - värre om det var en människas - då ska man ta det personligt.
Ungefär så ser jag det i dag.
/Gordon
Gordon

Inläggav Apollo » 2010 05 06, 11:16

Förlåtelse är något som för min del som är protestant hör med till Kyrkan och ditt hör inte djävulen,och därför kan dom inte bli förlåtna.
Apollo

Inläggav anna60 » 2010 05 07, 6:53

Hej Alla!

Psykopater anser jag inte går att förlåta, JAG TYCKER INTE ENS MAN BÖR FÖRLÅTA DEM. Psykopater har inga fel, brist, DET ÄR ALLA ANDRA SOM HAR FEL OCH BRISTER. Psykopater kan be om förlåtelse, gråta sina teaterstårar, de spelar rollen av att de inser och förstår att de har gjort fel, DE GÖR ENDAST SÅ FÖR ATT MANIPULERA DIG ATT TRO PÅ HONOM/HENNE. De vet exakt hur de ska öppna dina dörrar, de använder sig DINA EGNA KÄNSLOR. Sedan fortsätter de enbart utnyttja, använda, förtala, smutskasta, lura, ljuga och bedra dig. Är så toppenbra att Du förlåter, då kan de fortsätta utnyttja och använda Dig. Min f d man och jag levde tillsammans i 25 år, och jag vet inte hur många gånger jag förlät honom, och han lovade förändra sig själv osv, DET HAR ÄNNU INTE INTRÄFFAT OCH DET ÄR NU 33 ÅR SENARE.

Jag anser att det inte under några omständigheter går att förlåta en psykopat. Anser också att allt verkligen inte ens går att förlåta, och man ska inte förlåta allt.
Min f d man har inte förändrats i något.. JAG HAR FUNDERAT MYCKET PÅ DEN SAKEN. KOMMIT FRAM TILL EN SAK. HAN HAR ALLTID, ALLTID ALLTID VARIT PSYKOPAT, OCH ALLTID ALLTID UTNYTTJAT OCH ANVÄNT MIG OCH ALLA MÄNNISKOR SKONINGSLÖST, HAN HAR VARIT LIKA KRAFTIGT STÖRD. MEN IDAG VID 55 ÅRS ÅLDER ÄR HAN INTE ALLS LÄNGRE LIKA SLIPAD, LIKA SLUG, HAN HAR BÖRJAT OFRIVLLIGT AVSLÖJA SITT PSYKOPATISKA JAG. HAN ÄR INTE ALLS LIKA SLIPAD PÅ ATT DÖLJA SITT RÄTT JAG. HANS PSYKOPATISKA JAG GÅR INTE LÄNGRE ATT DÖLJA, HAN KLARAR HELT ENKELT INTE AV DET.

JAG KOMMER ALDDRIG NÅGONSIN FÖRLÅTA HONOM, GÖR JAG DET DÅ BEGÅR JAG VÅLD MOT MINA EGNA KÄNSLOR. HAN ÄR PSYKOPAT OCH KOMMER ALDRIG NÅGONSIN ENS INSE ATT HAN HAR GJORT FEL OCH ATT HAN ÄR STÖRD, ÄR ALLA ANDRA SOM ÄR STÖRDA OCH HAR FEL. DET ÄR SAMHÄLLETS REGELVERK SOM ÄR HELT FEL, HANS REGELVERK OCH LAGAR, VILLKOR ÄR DET RÄTTA. FÖRLÅTA NÄÄÄ ALDRIG I LIVET. JAG HATAR INTE HONOM, OSV, HAN ÄR INTE VÄRD MIN FÖRLÅTELSE, OCH HAN FÖRTJÄNAR INTE ENS MIN FÖRLÅTELSE. NÄÄÄ TACK, HAN FÅR ALLT BÄRA PÅ VAD HAN HAR GJORT OCH GÖR. HAN FÅR LEVA MED DET OCH JAG TROR DET ÄR EXAKT VAD HAN INTE TÅL ATT JAG INTE FÖRLÅTER HONOM, ATT JAG INTE FINNS KVAR I HANS LIV, ATT HAN INTE HAR NÅGON SOM HELST INBLICK I MITT LIV.

JAG JOBBAR PÅ ATT FÖRLÅTA MIG SJÄLV ISTÄLLET, FÖRLÅTA ATT JAG INTE FÖRSTOD VAD JAG VAR UTSATT FÖR, FÖRLÅTA MIG SJÄLV ATT JAG INTE TOG VÅRA BARN OCH FLYTTADE LÅNGT IFRÅN HONOM NÄR DE VAR SMÅ. JAG HAR FULLT UPP ATT JOBBA MED ATT FÖRLÅTA MIG SJÄLV OCH MIN OKUNSKAP OM PSYKOPATI, FÖRLÅTA MIN EGEN ÄRLIGHET, HEDER OCH MORAL, FÖRLÅTA MIN GODTROGENHET, MITT NAIVA JAG. ÄR DET NÅGON JAG BÖR FÖRLÅTA SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ÄR DET MIG SJÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLVVVV.
anna60

Inläggav JDP » 2010 05 07, 7:43

anna60: Att förlåta sig själv i såna här fall vet jag av egen erfarenhet inte är lätt. Men det är samtidigt lätt att sitta med facit i hand och känna så.

För hur skulle man kunna vetat? Det hela är ju så ofattbart. Det tog mig många många år att förstå psykopati. Hur kan någon vara så självisk, rentav ond och samtidigt förstöra för sig själv i det långa loppet? Och sen inte förstå varför? JAG har fortfarande svårt att förstå DET.
JDP
Site Admin

Inläggav anna60 » 2010 05 09, 5:19

Hej JDP!
Skönt att Du säger det, att det finns någon som förstår hur det svårt det är och hur ont det gör. Jag har så svårt att förlåta mig själv för att jag inte förstod, att jag inte ville inse, att jag inte såg tecknen. Det går inte en dag utan att jag tänker på mina barn, vad det tagit så mycket skada, på grund av att jag inte förstod. Ibland känns det bara som att allt är mitt fel, och att jag har varit totalt dum i huvudet. Jag kämpar och jobbar med att förlåta mig själv. Jag vet att det kommer ta många år och det är inte ens säkert att jag kommer förlåta mig helt och fullt ut.

Den andra saken Du säger tänker jag så mycket på i perioder, återkommer alltid till det, hur en människa kan vara så ond, djävulen själv, så självisk så elak och hur har han klarat av att komma hem till mig i alla år och se mig i ögonen, skada alla i sin familj har han gjort och gör han skoningslöst, det är så svårt för mig att förstå, förklaringen att han är störd räcker inte för mig. Samtidigt är det så skrämmande och jag blir även rädd när jag tänker på det,är så obehagligt att någon kan vara så ond och elak. Det värsta är att han har kommit hem och spelat en roll,som man och pappa, bara spelat teater, och under den ytan döljer sig djävulen själv. Det är så skrämmande och obehagligt.
Han har förstört sitt eget liv, och han förstör vår dotters liv nu, vår son har inte någon kontakt med honom privat, träffar inte honom. han har börjat klippa banden,
anna60

Inläggav Cascabelle » 2010 05 17, 4:58

Att förlåta en psykopat nyttar ingenting till, det tar han som intäkt på att du kommit till insikt om att det är du som gjort fel och han är oskyldig. Sen gör han om allt igen.
Cascabelle

Inläggav JDP » 2010 05 17, 6:04

Hej Cascabelle! Jag menade absolut inte att man skulle kommunicera detta till psykopaten. Ingen eller så liten kontakt som möjligt är enda hanteringen. Men förlåtelse behöver inte involvera kommunikation. Man kan ju t ex förlåta någon som dött, det här är ju ganska snarlikt. Men behöver vi förlåta i det här fallet?
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2010 05 19, 11:30

Hej alla!

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men är det inte som om ens inre väsen faktiskt förlåter när man har lagt saken bakom sig så att det inte längre berör en. Det är inte glömt, men tar inte upp ens tankekraft och stjäl ej längre energin. Man har visserligen aldrig tänkt tanken ens för sig själv att "ja, jo, monstret är nu förlåtet!" Men på något sätt är det kanske trots allt på något vis förlåtet när det inte längre berör en. Eller ska man i ett sådant läge använda ett annat ord och i så fall vilket. Och är det över huvud taget nödvändigt med ett ord på det?

Hur som helst, när man har kommit dit hän, då är man stark, man är befriad och man optimistisk. Man har fått välbefinnandet åter och man saknar hatet. Att då gå omkring och säga att man aldrig kan förlåta är ganska onödigt. Det räcker att man kan rycka på axlarna och säga att det var en erfarenhet som man blev rikare av.

Som sagt, är jag ute och cyklar?
/Gordon
Gordon

Inläggav ebba » 2010 10 08, 12:55

Jag håller med Gordon. När man kan finna det i sitt hjärta att förlåta är det mycket lättare att gå vidare.
ebba

Nästa

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.