Kan någon vara narcissist utan att vara elak???

Kan någon vara narcissist utan att vara elak???

Inläggav Fruskadad » 2014 11 25, 9:51

Hejsan.
Jag har nu suttit och läst i princip dygnet runt om psykiska störningar i 10 dagar, dvs då jag bröt upp med mitt ex. Först fick jag en kalldusch när jag misstänkte psykopati..men tror faktiskt inte han är det. Jag har kollat på autism, aspergers men kan inte finna så många likheter. Det närmaste vore narcissist. Men, han var ju inte vardagligen elak, tvärtom, han avgudade mig, var otroligt snäll och god. Han älskar sina hundar, är snäll med sina barn. Det som jag kan tillägga är att jag har en lång historia bakom mig som är väldigt trasig, utsatt för sexuella övergrepp under längre tid från mina 10 år, sedan när jag gick in i mitt första förhållande var det både psykisk och fysisk misshandel av alla slag! Efter 19 år samlade jag kraft och drog därifrån,. Jag har tagit livets hårda smällar, och det har gett bestående skador i min själ, och naturligtvis rubbat mina referensramar. Jag vet inte vad ett normalt sunt liv är. För 5 år sedan träffade jag världens godaste man, visserligen många år äldre än jag men jag valde tryggheten före allt. Men han var så enormt otroligt omtänksam, eftersom han hade spanat in mig u der längre tid, så hans lycka var total. Under hela vårt förhållande var det mina villkor som gällde, om jag så ville. Däremot fick han väldiga utbrott, raseriutbrott och då rök mycket grejer hemma. Men mig rörde han inte i början. Utbrotten bottnade oftast i hans känsla av förnedring. Han var styrd av enbart känslor, och som jag skrev i mitt förra inlägg igår så var hans preferenser just hans känslor! Om det kändes rätt var allt tillåtet. Han brukade kontakta sina senaste ex i smyg, eller ialla fall försöka. Vid några tillfällen var han otrogen med dom oxå. Men han gav mig inte skulden. Var det ett spel bara? För iså fall har ju han misslyckats grandiost! Han var oxå den tysta varianten, osocial, inga vänner, hade ingen klass eller stil, gav ingen energi alls till sitt yttre. Hans barndom var tragisk oxå. Jag undrar vart hans vinning var?? Finns det såna narcissister ockå eller var planen annorlunda för han? Vore tacksamt om nån förstog detta bättre än mig....jag får ju oxå dåligt samvete över att jag kallar han för narcissist...för att förutom ovanstående faktorer så är han en narcissist ut i fingerspetsen.
Fruskadad

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.