Någon annan får ta på sig rollen som psykopat. Vem och varfö

Någon annan får ta på sig rollen som psykopat. Vem och varfö

Inläggav VIM » 2014 11 16, 7:13

Någon annan får ta på sig rollen som psykopat. Vem och varför?

Detta är kanske ett underligt påstående och fråga. De som har erfarenhet av psykopati,  kan ha fått erfara detta dilemma. De har varit säkra på att det är någon i familjen eller i vänkretsen som är den bråkiga och osympatiska personen som ställer till det för dom. Den är kanske t o m aggressiv, verbalt.
Den går inte att komma överens med, personen är svår att nå.
Trots flera försök till kommunikation är det stopp.
Det blir outhärdligt för dig och du drar dig undan , för att till slut ta avstånd från denna konstiga person,  som du inte förstår dig på. Eller så har hon /han tagit avstånd från dig utan att du förstår varför. Det kan vara din vän, någon i släkten, eller t o m någon nära i familjen. 
Du är förvirrad, du har kanske hört talas om psykopati, eller har erfarenhet av detta tidigare. Ja, det är kanske så det ligger till, du funderar över detta och du är ganska säker på att så kan vara fallet. Du har läst eller känner igen beteendet.
Personen har psykopatiska drag. Kan den vara en psykopat?
Tiden går och du tänker på hur den personen är.
Minnen om henne/honom dyker upp och du förstår att flera personlighetsdrag som nämns, saknas hos denna person. Konstigt, det finns ändå flera likheter.
Du måste gå på din känsla. Du orkar inte umgås med denna person , du har börjat att må dåligt. Det känns onormalt och destruktivt i den miljö med och runt denna person .
Beslutet att avsluta relationen står fast. Har du ingen erfarenhet av psykopati låter du nu detta vara och försöker gå vidare i ditt liv.
Har du varit med om psykopati tidigare, finns det obesvarade frågor kvar.
Du har svårt att släppa detta och börjar tänka på andra personer i dennes närhet. Vad är det som är fel?
Jo, denna person har empati även om hon/han har svårt att visa det direkt till personen. Handlingarna visar ändå på något sätt att hon/han bryr sig om dig och andra, men denna otrevliga person låter mest arg och nedlåtande mot dig. Du känner dig kränkt. Du undrar varför det är såhär.
Den person som står henne/honom närmast börjar du tänka på. Hur är den ? Saker har hänt på senaste  tiden. Båda och fler har varit involverade, du också. Detta var riktat mot dig, du vet fortfarande inte varför. Du har inte pratat med dom inblandade . Tankarna fylls av dessa händelser som har ifrågasatts tidigare, varje gång släpper du det. Det finns inga vettiga svar på varför eller vem som agerat märkligt. Bäst att låta allt vara.

Det får dig att börja tänka på denna "närmaste " igen, fast nu med helt andra ögon än tidigare. Denna till synes försiktiga person, börjar du granska. Fler och fler svar upptäcker du , varför du aldrig riktigt greppat denna närmaste/anhöriga tidigare. Denna passar in på "mönstret " hos en psykopat.
Du har inte nånsin tänkt eller anat att det kan vara denna person som gömt sig bakom den person som du nyss tagit avstånd ifrån.
Det är Han/hon som alltid håller sig i bakgrunden, eller alltid ger råd och pratar mycket, trevlig och intresserad av Dig när det passar den.
Det är den som är likgiltig och ändå vet bäst.
Det är den som aldrig kunnat glädjas med Dig.
Det är den som kritiserar Dig, trots att DU ger frikostigt med komplimanger till denna person.
Det är den som är avundsjuk på Dig. Den härmar Dig i mycket.
Det är den som hela tiden tävlar mot Dig. Den vill vara bäst i ALLT. Det är bäst för Dig att hålla med.
Det är den som du tycker synd om. Allt beror på den låga självkänslan, det är vad DU tror.
Det är den som skryter om sig sig själv och sina pengar.
Det är den som tar vara på livet , den reser , den njuter av livet, vad gör Du?
Det är alltid dennes tur att få det bästa av ALLT. Du undrar varför.
Det är den som är ett offer. Den har det alltid värre än dig. Därför förtjänar den att få det bättre än dig.
Det är den ödmjuka , så snäll tänker DU. Detta bara för att du ska känna förtroende för denne.
Det är den som förstår Dig, när den vill det, för att använda detta emot dig vid rätt tillfälle.
Det är den som sårar Dig, utan anledning . Den prickar alltid rätt , på det som är känsligt för dig.
Det är den som är motsägelsefull, DU är förvirrad. Något känns fel och rätt.
Det är den som ger Dig och andra av sitt breda falska leende.
Det är den som talar illa om Dig bakom din rygg. När ni träffas är allt som vanligt.
Det är den som vänder andra mot dig med sina lögner och en övertalningsförmåga utöver det vanliga.
Det är den som lämnar dig med en klump i magen. En olustig känsla. Du vet inte varför.
Det är den som saknar empati. DU ser att det är en tillgjord omtanke t o m mot sina barn och dennes partner, ja mot ALLA den möter, även Dig.
Det är den som saknar förmågan att trösta Dig. Den står och stirrar på Dig , det är det enda den kan göra.
Det är Du och Jag som blivit lurade. Den har lyckats vilseleda oss.
En person som stått Dig nära har fått ta på sig rollen som psykopat.
Du har förkastat henne/honom precis som jag har gjort.
Denna huvudrollsinnehavare Är:
Ensam och förvirrad, hatisk mot sina nära utan att förstå varför.
Missnöjd med sitt liv och fullt medveten om sitt  "smutsiga" JAG.
Det finns ingen återvändo. Hon/han är DÖMD.
Alla har tagit avstånd från denna misslyckade person. Hon/han ställer sig inte ens frågan ; Varför?
Denna person har i alla fall en"sysselsättning ". Hon/han har fått äran att skildra en roll som psykopat .
Den "ÄKTA " psykopaten är Manusförfattare och Regissör. Det blev SUCCÉ , men bara för psykopaten. 

VARFÖR?

Detta är ETT av psykopatens sätt att leka med människoliv. Han/Hon njuter av detta spel. Psykopaten är lat , ond och duktig på att manipulera sina offer. Dvs, Psykopaten utnyttjar det faktum att vi tror på det vi ser. Det vi inte ser förstår vi inte.
Därför ifrågasätter vi inte den verkliga psykopaten.

Genom att välja ut någon till att spela psykopat, kan denne dra sig undan och få njuta av ett destruktivt skådespel utan att själv behöva göra något , mer än att underhålla sin huvudrollsinnehavare med nya "smutsiga " detaljer som kan hjälpa skådespelaren att spela sin roll på ett trovärdigt sätt som en övertygande psykopat.

Denna stackars skådespelare förstår inte att Hon/han spelar denna roll som psykopat. Hon/han ser och känner att andra är mindre trevliga nu än tidigare. De drar sig undan, de avskyr denna rollfigur.
Skådespelaren tänker;" Ja, visst är jag en dålig människa. Jag får skylla mig själv "

Den ÄKTA psykopaten har gjort ett gott arbete. Den välbeprövade MANIPULATIONEN fungerar som alltid!

Det är därför endast PSYKOPATEN,  som är den ENDA VINNAREN.

Detta är lite av Mina tankar.
Din tankar?

Jag har läst mitt inlägg här och ser att jag skrivit att psykopaten är lat och FEG. Lat är han säkerligen , men feg är han inte . MIN KÄNSLA för psykopaten lurade mig lite här. Det är bara vi som känner empati som ibland kan vara fega och vägra ta ansvar för våra handlingar.
En psykopat har ett flackt känsloliv, den kan inte känna sig förlägen genom att skämmas , eller känna att den är feg. Vi kan visa vår förlägenhet genom funktioner som, hand svett , rodnad eller skaka för att vi är nervösa inför något som vi måste göra, och inte brukar göra. Dessa fysiska funktioner är signaler som är ofrivilliga och kan uppstå när vi minst vill det. Det kan i sin tur hjälpa oss att känna efter om det vi gör i stunden är bra eller dåligt för oss eller andra.
Dessa signaler saknar psykopaten och kan därför också lätt fortsätta sina olika spel mot andra människor.
Han är GRÄNSLÖS. Han är inte "privilegierad" med att kunna bli eller vara FEG.

Vi har dessa "begränsningar " som är en tillgång för oss att vilja vara medmänskliga.
VIM

Re: Någon annan får ta på sig rollen som psykopat. Vem och v

Inläggav ValpMord » 2014 12 02, 12:01

[QUOTE]Det är den som kritiserar Dig, trots att DU ger frikostigt med komplimanger till denna person. [QUOTE]

Hej Vim,

Jag tror du att har missuppfattat de kausala sakförhållanden som bör styra komplimang och kritik i en ärlig relation.

mvh

ValpMord - Din psykopat i vinternatten.
ValpMord

Inläggav VIM » 2014 12 02, 2:00

Hej.
Jag förstår vad jag skriver och vad jag menar. Du förstår inte sambandet här i min mening. Kanske jag borde uttryckt mig enklare och på ett annat sätt. Försöker att tänka på att det är många olika människor som läser , så jag använder mig av enkla ord. Det är svårare att skriva långa texter. Man kan bli lite ord blind. Tack för att du påpekar detta. Vill ju att människor ska förstå det jag skriver. En normal person som får mycket komplimanger , ger i alla fall lite tillbaka. En psykopat ser bara sitt eget , den tar åt sig komplimanger, men har varken förmåga eller vilja att ge något tillbaka. Det är det jag menar. Det har ingenting med att ge kritik i den meningen att man är ärlig och vill att personen ska må bra, så att den kan ändra sina dåliga sidor, för en bättre relation. En sådan kritik ska man vara tacksam för , då man har fått reda på vad man kan göra för att bli en bättre vän och människa. Jag menade rakt av att man ger och ger till den personen utan att den är intresserad av att ge något tillbaka, mer än kritik. Avundsjuka, och att bryta ner är orsaken till att psykopaten inte ger några komplimanger utan istället fortsätter att kritisera, utan att ha en grund för sin kritik till dig. Ger den komplimanger någon gång, så är det för att den vill ha något tillbaka. Den är alltså en parasit som bara vill se sig själv må bra. Det ska vara den rätta förståelsen för texten.
Min text är skriven med lite ironi också, så man får läsa lite mellan raderna och kanske läsa denna text mer än en gång för att förstå helheten i texten.

Förresten , tvivlar , om en psykopat skriver på ditt sätt om relationer. Han ser inte ens ett samband , dvs han ser inte ens att det finns en relation.
Det gör du med dina ord. En psykopat ser bara sig själv, alltså ingår han inte i en relation på det sätt du menar med din text.
Då kan han alltså inte se det du ser.
Bara en tanke.
/ V
VIM

Inläggav ValpMord » 2014 12 02, 6:16

En normal person som får mycket komplimanger , ger i alla fall lite tillbaka.

En sund relation ska inte vara ett avtal om ömsesidiga komplimanger i förljugen förhoppning om snedvriden bekräftelse.

Att tigga beröm, gå med håven, fiska efter komplimanger må vara vår tids kollektstund, men är ändå inte en ärlig komplimang att föredra? En uppriktig komplimang, en stunds verbalt solsken, utan motkrav, utan motköp, utan ett underförstått avtal om ömsesidigt ryggdunkande.

Jag tycker hela din premiss om att man alltid ska kunna förvänta sig en motprestation saknar grund. Att sedan dra slutsatsen att personen som inte delar eller godkänner ditt tvångsavtal därmed med nödvändighet självklart måste vara en psykopat är faktiskt lite barnsligt.

Psykopaten är lat , ond

Nej. Det finns alldeles säkert lata färgade människor, eller ondskefulla norrmän. Av detta kan man inte genast dra slutsatsen att alla färgade människor är lata, eller att alla norrmän är ondskefulla.

Självklart är en del av de problem som dyker upp på detta forum relaterade till psykopati. Men jag ser också en stor del vars orsak inte står att finna i psykopati.

Han ser inte ens ett samband , dvs han ser inte ens att det finns en relation

Som jag skrev i ett annat inlägg. Skillnaden mellan en psykopat och någon med t.ex. autism eller asperger är att att psykopaten förstår känslor, men känner dem inte. Någon med asperger känner känslor, men förstår dem inte.

Om du vill förstå mer om psykopati rekommenderar jag The Wisdom of Psychopaths av Kevin Dutton. Gå inte på den skräckpropaganda som saluförs på detta forum.
ValpMord

Inläggav VIM » 2014 12 02, 9:21

Du drar ut enskilda meningar/ord. Du måste läsa det i textens sammanhang. När jag skrev så om komplimanger menar jag självklart att det handlar om en ömsesidig gest . Man brukar säga att det handlar om att GE och TA i en relation. Jag skrev om en "NORMAL " person för att poängtera detta. En psykopat är endast intresserad av sig själv, därför kan det aldrig bli ömsesidigt. Han upprättar ett avtal där bara han ska kunna ta och fiska beröm utan ömsesidiga komplimanger. Det du skriver om handlar om dom med normala normer som dom flesta följer.
Jag talar om psykopati. Där finns inte dom önskvärda ömsesidiga komplimangerna. Om det fungerade så bra i samhället hade du och jag inte skrivit här.

Psykopaten är otroligt lat! Den som levt med en psykopat kan intyga detta. Ber du en sådan person göra något, då tittar den sig snabbt omkring och ser om den kan få någon annan till att ta över hans sysslor.

Som jag tidigare har skrivit i ett annat inlägg , så är ALLA psykopater onda. Det är frågan om det finns intresse att använda sin fulla kapacitet av ondska. Alla psykopater kan döda om dom vill. De väljer själva hur de vill använda sig av sin ondska.
Tack och lov har du sluppit bevittna detta. Var tacksam för det och respektera att det finns människor som upplevt denna ondska. Många har stora konsekvenser med djup sorg och hinder att leva ett fungerande liv , med alla krav som ställs på dom , av deras relationer , av arbetsplatsen , av skolan och av samhället. Detta får dessa människor bära genom livet , det som är orsakat av en psykopat. Andra har mist sitt liv.

Tala om för dom alla drabbade att dom bara TROR på skräckpropaganda . Det onda existerar inte, säg det till dom som fått sina och sina barns liv förstörda.
Du har ett naivt och romantiskt synsätt på en psykopat. Behåll gärna dessa tankar för dig själv. Då kan du visa dom drabbade lite respekt även om dom förtjänar mer.

Det sista om relationen. Det är sant som du kan läsa , för psykopaten existerar det inte en relation, som vi menar med relation . Det du skrev om handlade om komplimanger, kritik och ärlighet, i det avseendet är psykopaten ensam. En relation där man ger OCH tar finns inte för denne. Den kan bara TA.
Kritik , ärlighet och komplimanger, de TILLSAMMANS finns inte i psykopatin. Du kan se detta samband , det kan inte en psykopat.
Jag reagerade på din underskrift. Det stämde inte i överensstämmelse med dina ord.

Många vänder sig hit som vet varken ut eller in . De mår dåligt pga deras liv med en psykopat. Då bör vi tänka på att visa dom respekt och deras tragiska berättelse .
/ V
VIM

Inläggav ValpMord » 2014 12 02, 11:34

Hej VIM,

Du påstår att alla psykopater är lata och ondskefulla. Det är inte en giltig generalisering. Hade du sagt samma sak om människor med något annat attribut eller handikapp hade någon genast påpekat det för dig. Jag är förvånad över att du inte förstår varför det är fel.

Du åberopar "Den som levt med en psykopat kan intyga detta" som en sorts stödbevisning för ditt ignoranta påstående. Detta kallas anekdotisk bevisföring. Lika lite som att någon som levt med en kriminell färgad man kan hävda att alla färgade måste vara kriminella kan du hävda detta.

Det finns flera definitioner av psykopati, en av de vetenskapligt mest exakta är nedsatt eller obefintligt resonanssvar i amygdala. Det innebär att tillståndet kan verifieras med bland annat fMRI, SPECT och SQUID-MEG. Det finns inget i denna definition som säger att man måste vara ondskefull och lat.

De flesta psykopater är inte kriminella, tvärtom lever de ofta välordnade liv.

Det finns inget självändamål med att skada andra människor eller att göra dem ledsna. Psykopati innebär inte att du inte kan förutse konsekvenserna av ditt handlande, bara att du inte fäster någon känslomässig vikt vid dem.

Vetenskapliga undersökningar visar en kraftig överrepresentation av psykopater bland yrkesgrupper där lång och krävande utbildning, hög ambitionsnivå, stresstålighet och förmåga att klara av stor arbetsbörda är avgörande parametrar för framgångsrik karriär. Exempel på yrken som undersökts är hjärnkirurg, jurist, elitsoldat, VD. Knappast yrken för latmaskar.

Den outbildade människans begränsade världsbild leder till schablonbilder och förenklingar som inte är kompatibla med verkligheten.

Dina åsikter om psykopati för tankarna till 80-talets folkloristiska schablonbild och myten om sociopaten (som till skillnad från psykopaten är kriminell per definition). Det har hänt en hel del sedan Robert Hares svammel. Jag rekommenderar att du sätter dig in i rådande forskningskonsensus.

Många inlägg på detta forum är skrivna av förtvivlade människor som på något sätt misslyckats med en nära relation. De söker svar svåra frågor som "vad gick fel?", "varför gick det fel?", "vems fel är det att det blev fel?".

Det är naturligtvis en enkel utväg att skylla allt på partnerns eventuella psykopati. Alltför enkelt kanske. Och skadligt. Särskilt om den verkliga orsaken bottnar i en helt annan diagnos eller är en följd av personens egna problem med bekräftelsebehov, separationsångest och svartsjuka. Genom att följa minsta motståndets lag identifierar personen en felaktig syndabock, demoniserar en hel grupp människor med en funktionsnedsättning och lär sig samtidigt absolut ingenting om sig själv eller sin situation.

Slutligen några ord om din ton. Det enda du vet om mig är att jag påstår mig vara psykopat.

Ändå väljer du envist att gång på gång tala om för mig vad sluppit uppleva och vad jag inte varit med om. Jag noterar också att du har synpunkter på vad jag får säga och hur jag ska framföra mina åsikter. Du återkommer till "respektera offren" som ett sorts barnsligt känsloargument, kanske för att vädja till min empati. Jag är inte helt säker på att du förstår det ironiska i det. Du känner ett starkt känslomässigt engagemang och jag är övertygad om att du menar väl i din ogenomtänkta upprördhet. Men du har, med all respekt och alla andra signalord ni känslomänniskor älskar att inflika, ingen aning om vad jag varit med om.

Din egen gullepsykopat - Valpmord.
ValpMord

Inläggav VIM » 2014 12 03, 3:33

Hej Valpmord.
Du har faktiskt rätt i några saker här. Dock är din helhetssyn på psykopati begränsad. Tonen kom av att du påstår att psykopaten inte är ond. Du respekterade inte dom som är drabbade av psykopater. Kanske du smittade mig med din ton mot mig också. "Som du vill bli behandlad ska du behandla andra". Med ditt uttalande som grund förutsatte jag att du inte sett ondska.
Det var en slutsats baserad på att de som bevittnat ondska vet vad ondska är. Det finns dock undantag, man kan ha varit med om destruktiva onda handlingar som en nära utsatt en för. Man väljer att inte acceptera detta faktum då det är en närstående som är förövare. Så visst kan det vara så, man är förvirrad då misshandeln kan ha pågått under en längre tid.

Enligt min mening är man kriminell när man försätter en hel familj i skräck, pga det som kan hända om man trampar på en mina i hemmet , dit lagd av psykopaten. Klart att psykopaten kan räkna ut konsekvenserna av sitt handlingssätt, det är ju det som är meningen. Han kör med sin skrämselteknik och manipulerar sitt offer till tystnad och lydnad. Det är verkligheten för många , som lever med en tyrann. De är duktiga på att dölja sina brott och ingen anmäler deras brott i hemmet då familjen har tystnadsplikt och dessutom är dom lojala sin förövare.

Det är naturligt för en psykopat att vara lat då den har inställningen att allt tillhör honom/henne. Man får inget gratis av en psykopat. Du kan få 2000 kr av honom/henne, men bara på hans villkor. En dag måste du betala tillbaka på det sättet han /hon bestämt. Psykopaten tror också att den är överlägsen andra människor, så varför ska den behöva göra något för andra.
Sen kan dom visst ha dessa yrken du räknar upp. Det kan de ha för att det ger dom status och därmed hög inkomst. Det vill glänsa med sin fasad. Väl hemma , kan båda i familjen arbeta heltid , ändå får hustrun och barnen hjälpas åt med allt. Han har rätt att vila . Att dom andra i familjen också behöver vila bryr han sig inte om. Eller ännu värre , han är arbetslös och ändå behöver han vila mest. Lat är ordet.

Nu var betydelsen "lat " en annan i mitt första inlägg. Där förstod man ordet av sammanhanget. Du valde att ta ut ordet från texten , därför blev det mer uppmärksamhet till det än det var tänkt från början.
När det gäller psykopati och vetenskap så är det delade meningar i detta ämne. Forskning visar dock att hjärnan är felkonstruerad .Man kan tydligt se skillnader vid röntgen, på hur psykopatens hjärna ser ut mot den normala hjärnan. Psykopati är något man föds med.
Empati som är en grundpelare för att behandla andra med aktning och respekt saknas. Det är en stor del av mönstret som psykopaten uppvisar i sina egenskaper som människa. De som drabbats av en sådan människa förstår psykopati utan vetenskapliga bevis.
Däremot är det få drabbade som vet om, och använder ordet psykopat. Det kommer långt senare , när man studerat detta och tagit del av många andra berättelser. Då förstår man hur slående lika psykopater är. De följer alla samma mönster, även om de har olika personligheter. Tex denna häxjakt med myndigheter , för den som lämnat en psykopat. Barn är ett plus då de kan användas i manipulationen av myndigheter. De tror på psykopaten och den som lämnat kan bli ruinerad och t o m förlora sina barn i en vårdnadstvist.
Det är ett bättre sätt än att hota. Då håller man sig inom lagens gränser. Om du läser dom drabbades historia, kommer du bli förvånad hur lika dessa psykopaters sätt är, för att vinna till varje pris.
Klart när jag tänker på dessa "offer" då blir jag lätt känslomässigt engagerad. Respekt och hänsyn till deras berättelser, det är dom värda.

På tal om att sätta diagnoser. När folk söker sig hit och t o m själva har med sig en diagnos , klart att då lyssnar jag på det. Om du har läst det tidigare inlägget om narcissism så svarade jag på det utifrån hennes fråga.Sen tillkom det mer information och jag försökte se en helhetsbild . Det slutade på något helt annat, sätta diagnoser är aldrig min avsikt. Däremot har jag mina erfarenheter och därför blir det mina tankar. Det gör jag också klart för den som läser.

Nu är det mitt i natten så risken finns att du hittar ännu mer fel.
Jag har skrivit mycket nu, så du får läsa och tänka det är VIMs tankar. Vi får båda tänka vad vi vill. Jag ville bara att VI skulle visa respekt för dom drabbade. Det skrev jag också i förra inlägget, i slutet också. Detta är som sagt ett forum där många ledsna människor kommer till och de kan vara drabbade av en psykopat. Namnet på detta forum leder dom hit, så det har säkert tänkt till mer än en gång innan de vänder sig just hit.

Då din hälsningsfras är;" Din egen gullepsykopat " är det faktiskt ett hån mot dessa människor.
Du tyckte säkert det var kul att skriva det. Det är barnsligt och respektlöst av dig. Vet du , det får du stå för.
Jag hade tyckt det var roligare om nån tänkte på mig som en trevlig person.
Du kanske själv har varit lite för snabb med att sätta diagnosen; Psykopat på dig själv. Jag vet inte vad du är , men jag tvivlar på att du är en psykopat. Du har rätt, jag har ingen aning om vad du har varit med om. Därför tar jag hänsyn till det när jag skriver nu , och därför bad jag dig att respektera andra då du inte vet vad ondska har betytt för dom som söker sig hit.
Nu är det slut skrivet på den här tråden , för min del med dig. Jag är bara en snäll människa som försöker se andra. Inte perfekt , bara snäll.
Det är trevligt att vara det mot dom som vill ta emot det.
Och trött , hur ska min dag funka?!
Som man bäddar får man ligga!
/ V
VIM

Inläggav ValpMord » 2014 12 04, 12:49

Hej elakdumma-VIM,

Jag gick förbi en lekplats idag och hörde en spännande argumentation mellan två barn, den gick ungefär såhär:

-Nej!
-Jo!
-NEJ!
-JO SÄGER JAG!
-NEJ NEJ NEJ!
-TUSEN GÅNGER JO!

-Lustigt, tänkte jag för mig själv. Jag undrar bestämt om inte en av ungarna heter VIM.

Du påstår att alla psykopater är lata och ondskefulla. Detta påstående är inte i linje med gällande forskningskonsensus.

Diagnosen psykopati gör sig bäst på en glidande skala och ska ses som en multivariat personlighetsförändring som ger ett brett spektrum av symptom. Inget diagnoskriterium uppställer lathet som nödvändigt villkor. Jag har upprepade gånger givit dig litteraturhänvisningar, bland annat Dutton. I dessa hittar du såväl diskussioner om nuvarande kriterier som referenser till äldre klassificeringar. Inte någonstans, någonsin, kommer du hitta lathet som nödvändigt villkor.

Ett barn fortsätter envist säga "jo jo jo" tills hon blir blå. Men du är en vuxen människa och har därför två alternativ, antingen backar du upp ditt påstående med evidens eller också erkänner du att ditt påstående saknar rationella bevekelsegrunder / vetenskapligt stöd. "Tusen gånger jo" är inte ett giltigt argument.

Vidare något om respekt.

Uppskattningsvis 1-2% av Sveriges befolkning lider av psykopati, ytterligare några procent har kraftigt nedsatt resonanssvar. Upp till 4% av befolkningen är alltså "psykopater". Det är 400 000 svenskar.

Du har enväldigt bestämt att 400 000 för dig helt okända människor är lata och ondskefulla. Utan att se till individen. Detta är inte att visa oss offer respekt (see what I did there? Känsloargument!). Det finns inte 400 000 ondskefulla monster som springer omkring och är lata i Sverige. Det är ett fullständigt orimligt påstående.

"Onda" psykopater märks tydligt eftersom de hamnar i fängelse. Men majoriteten av oss är inte onda.

De flesta av oss fungerar alldeles utmärkt och känner inga behov av att springa omkring och vara onödigt "elaka".

Många psykopater lider av en känsla av utanförskap redan i unga år. De räknar ofta själva ut hur det ligger till och börjar söka mer information. Säkert letar sig några av dessa ungdomar hit. Problemet är stort och orsakar mycket lidande. Det är därför viktigt att hålla informationen här balanserad.

Jag tycker inte att du ger en rättvisande bild av dessa ungdomars chans till ett rimligt fungerande liv i normal social kontext.

Slutligen har jag bestämt mig för att följa ditt exempel och generalisera.

Hädanefter har jag enväldigt bestämt att alla som kallar sig VIM per automatik ska betraktas som ondskefulla elakdummisar. OCH LATA ÄR NI OCKSÅ.

mvh

ondskans främste lakej - Valpmord.
ValpMord

Inläggav VIM » 2014 12 05, 1:27

Hej.
Detta börjar likna Stora Stygga Vargen och lilla Rödluvan.
Den här Rödluvan följer inte med Vargen dit han går. Hon går sin egen väg.

Först vill jag påpeka , att jag skriver tillbaka nu är pga alla som följt denna konversation , att de ska förstå vad jag menar i denna uppblåsta fråga. Jag tror att de som har läst ,har också förstått det här. Jag väljer ändå att förtydliga detta. Det är därför jag skriver om detta ämne igen.

En sak till som är bra att ha i tankarna är att jag varit tydlig med att skriva i slutet av inlägget i tråd starten, att detta är Mina tankar. Under dom orden skrev jag också ; Dina tankar ? .
Det är det jag menar bokstavlig talat, därför behöver inte våra tankar vara förenliga med varandra.

Nu till frågan om lata och onda psykopater.

Du har missförstått sambandet mellan orsak och verkan här, eller så är det inte intressant för dig att se detta , då du har låst alla dörrar till insikt i denna fråga. Jag har läst en del av dina andra inlägg här på forumet. Du står stenhårt fast vid dina åsikter , utan en vilja att se att det kan finnas andra svar än dom du har.
Om du går tillbaka till första inlägget där du hittade ordet lat, så står det ; Psykopaten är lat, inte ALLA Psykopater är lata.
Har man läst hela förklaringen till texten och läst hela inlägget , då förstår man att ordet passade in i sammanhanget. Du använde ordet själv i ett annat sammanhang , där du ville tala om att det finns krävande yrken , som psykopater kan ha.

Det är självklart att en kirurg inte får vara lat på sitt arbete. Ska han mitt under en operation ge kniven till någon annan för att ta en fika. Det hoppas jag inte, det kan handla om mitt liv.
Däremot kan kirurgen valt det arbetet av andra orsaker än att han vill vara en ambitiös arbetare. Syftet kan vara , om han är psykopat, att han vill ha ett arbete som ger honom den status och inkomst han vill ha. Det passar honom då han har ett behov av att vilja glänsa med sin fasad , som också upphöjer hans ego.
I förra inlägget förklarade jag att inställningen hos psykopaten är att allt tillhör denne, och den anser sig vara bättre än andra , därför vill psykopaten inte gärna hjälpa till. Han är noga med att inte bli utnyttjad, men han får gärna utnyttja andra.
Detta är orsak och verkan , att psykopaten VÄLJER att vara lat när han vill. Får han ut något av att vara ambitiös, som i sitt arbete som kirurg då är han säkert inte lat. Det beror på om han kan vinna något på det och i så fall vad. Han kan vara mycket ihärdig med att ta reda på information om en viss sak som han senare kan använda i syfte att nå sitt mål . Med andra ord är psykopaten lat och inte lat.

Lite om källan till kunskap om psykopati.

Du förlitar dig på vetenskapen , jag gör det till viss del. Jag utgår mest från mina erfarenheter när jag skriver här.
Då det är olika resultat av forskning på samma fråga kan man undra; Vem kan ge oss svaren som alla kan godta och villiga att rätta sig efter?

Vi är olika individer med olika utgångsläge, och viktigaste av allt, det här är inte lika enkelt som att välja oliv olja eller rapsolja.
Genom åren har forskningen visat både goda och dåliga forskningsresultat på dessa oljor. Jag använder båda och andra föredrar bara en av dom. Psykopati är mer komplicerat än så.

Här måste vi lita på vårt sunda förnuft , att urskilja , att vara öppna och se samband och mönster i psykopatin. Kanske lyssna på dom som har lång erfarenhet av psykopati i livet.
De kan förmedla mycket kunskap av att stått öga mot öga med en psykopat. Det kan inte en bok förmedla. Verkligheten, om livet med en psykopat säger mer än en bok kan göra. Inget kan bli mer autentiskt än verkligheten.

Respekt ska ges till dom som är förtjänar den.
De som ska respekteras är dom som visar sina medmänniskor respekt och aktning, i ord och handling, baserat på egenskapen empati.
Psykopater brister i detta , därför uteblir respekten för dom.

ALLA PSYKOPATER ÄR ONDA!

Nu menar jag dom med utvecklad psykopati, med en felkonstruerad hjärna, som enligt forskning visar tydliga skillnader på hjärnans uppbyggnad från en normal hjärna. Området i hjärnan , där empati förmågan sitter ser annorlunda ut hos en psykopat än hos den med en normal hjärna.

Det är naivt och dumt att tro att bara dom psykopater som "märks tydligt" är onda pga att de hamnar i fängelse.
Du menar alltså att de som hittat ett sätt att komma undan med sitt brott, och utför sina onda handlingar i smyg i det fördolda ,
de är inte onda ?! Polisen hittar inte alla förövare. Det är en orimlig och förskönad tanke av ondska. Det är just på ett sådant sätt som film och media gestaltar en psykopat.
Ingen verklighetsförankring, det handlar om en saga, påhittad för att kittla vårt behov av spänning.

Om en psykopat vill kan den använda hela sitt register av ondska. Tex , till att mörda. Frågan är också hur vi definierar ondska.

Är det bara det vi kan se och ta på som är ondska? Måste man visa blåmärken för att tex polisen ska förstå att man blir misshandlad?
Hur ska man visa och bli trodd att man blir misshandlad psykiskt genom ständiga kränkningar, eller räknas inte grova kränkningar som misshandel? Kan det då vara så att det måste synas på utsidan för att det ska räknas som den rätta definitionen på ondska?
Den som är drabbad av en psykopat kan säkert ge sitt svar.

Jag försöker ge en rättvis bild av psykopati, men du blandar in annat som inte är psykopati. Då är det svårt att mötas.

Dom ungdomar som lider av ett utanförskap behöver inte alls vara psykopater. Dom känner jag med, och tänker att något kan ha orsakat denna starka känsla. Det är sorgligt att själv komma fram till ett sådant viktigt beslut om psykopati. Det kan vara helt felaktigt och bero på andra psykiska besvär , tillstånd eller psykiska sjukdomar. Du skriver att de söker själva information om deras lidande.
Du hänvisar till forskning om psykopati. Har du själv utnyttjat denna kunskap för egen del , genom att låta en läkare utreda om du verkligen är psykopat?
Det borde framför allt gälla dig själv att vända dig till läkarvetenskapen , då du på egen hand kommit fram till att du är psykopat.
Du skriver att dessa psykopat ungdomar lider av sitt utanförskap, en psykopat lider inte på det sättet. Han lider inte alls över att han är annorlunda Tvärtom är han nöjd och stolt över att vara den han är. Han känner sig inte utanför. Han tycker att han är måttet på hur en människa ska vara.
Dessa ungdomars problem är något annat än psykopati.

Du bör ta reda på vad som gör att du inte mår bra.
Psykopati bör du utesluta snarast som en diagnos, då du själv utnämnt dig till en sådan utan en grundlig utredning.Ta reda på fakta , först genom att vända dig till psykiatrin. Dutton är ingen tillförlitlig källa, som får ungdomar att tro på att de är psykopater.
Jag vill dig verkligen väl. Jag har skrivit den här långa texten, då detta ämne är allvarligt och behöver lyftas fram och reflekteras över. Många är vilsna då psykopati är långt ifrån vårt mänskliga tänkesätt. Det har tagit tid för mig att förstå det jag gör idag .
Mycket mer kan jag lära mig, dock är jag selektiv i mitt val av material.
Som man brukar säga ; man lär sig så länge man lever.

Detta är lite av Mina Tankar.
VIM

Inläggav ValpMord » 2014 12 05, 11:26

Hej elakDumma-VIM,

Det är med viss besvikelse jag ser att du återigen säger "jo jo jo" utan att faktiskt framföra något vetenskapligt stöd för ditt anspråk. Det är inte så vi ska föra en diskussion som vuxna människor. Väx upp nu lilla flicka!

Vidare är din inkonsekvens ett tydligt tecken på att du är en känslomänniska. Jag förstår varför du svarar trots att du lovade låta bli. I flera poster har du bland annat gett uttryck för hur du ser på relationer och varit mycket noga med att poängtera hur viktigt det är att gå "vinnande" ur relation. Det kan inte kännas lätt att bli tagen på bar gärning, med byxorna nere och fingret i syltburken.

Under 70- och 80-talet grundade sig psykopatbegreppet främst på kriminalpsykologen Robert Hares studier av straffade psykopater och sociopater i fängelse. Under 90-talet insåg man att endast en mycket liten del av alla psykopater faktiskt hamnar i fängelse och att de undersökningar som genomförts på denna lilla minoritet knappast var representativ för hela gruppen. Forskningen hade gjort sig skyldig till urvalsbias.

Modern forskning om psykopati påtalar varken särskild godhet eller utstuderad ondska , varken genomgående lathet eller ständig arbetsiver. Psykopaten är som folk är mest på dessa områden se t.ex. [Ian Pitchford, The Origins of Violence: Is Psychopathy an Adaptation?, The Human Nature Review 2001 Volume 1: 28-36]. Däremot är vår kapacitet att begå "onda handlingar" naturligtvis större om vi nu väljer att gå den vägen. Delvis på grund av att vi inte lyder under känslomässiga begränsningar.

Du förkastar Dutton utan motivation.

Kevin Dutton, med flera doktorstitlar, är en framstående forskningsledare vid Oxford University. Ett lärosäte med gott vetenskapligt anseende. Hans bok är en av få populärvetenskapliga böcker på området författad av en aktiv forskare. Du säger att han är en dålig källa. Självklart måste en populärvetenskaplig bok innehålla förenklingar, annars skulle den bli lika torr som en vetenskaplig avhandling. Men det skulle vara intressant att höra vilka sakliga invändningar du har mot honom. Med sakliga menar jag vetenskapligt grundade, inte "jo jo jo"-argument, känslomässiga "jag tycker bla bla bla" eller Martha Stouts "det är elakt av dig att debunka mina böcker".

Dina egna tankar, vad du tycker och känner personligen, är intressanta om man är nyfiken på dig som person, i sakdiskussionen saknar de relevans.

Jag säger inte att det är dåligt med nyfikenhet, självklart skapar vi båda bilder av den vi kommunicerar med på andra sidan skärmen. I någon mån projicerar också våra egna tankar, våra farhågor, vår längtan och våra rädslor.

Därför är det svårt att tolka dina återkommande diagnoser av mig, dina grundlösa påståenden om att jag inte skulle genomgått kliniska tester, ditt antagande att jag mår si eller så osv. Är det desperata försök att gå till personangrepp och misskreditera mig? Kanske är det bara nyfikenhet och kärleksfull omtanke? Till nyfikenhet är jag själv skyldig (angenämt bildspråk, men gillar hon ens sylt?), men min person har inget med sakfrågan att göra.

I ett försök att hålla diskussionen saklig ber jag dig därför återigen komma ihåg att du inte har en aning om vem jag är, vilka diagnoser jag har / saknar, vilka utredningar jag genomgått eller vad jag varit med om. Ditt uppförande är i denna sak ogenomtänkt, i bästa fall. Så snälla söta elaka-dummis-Vim. Håll dig till sakfrågan, låt bli personangreppen och strunta i den känslomässiga retoriken.

Med andra ord är psykopaten lat och inte lat.

Du jobbar på George Orwells sanningsministerium? Krig är fred, frihet är slaveri, okunskap är styrka!

Dubbeltänk innebär att kunna hålla två motsägande trossatser i huvudet samtidigt och att dessutom acceptera båda som sanna, att kunna ljuga medvetet och ändå vara fullständigt övertygad om att man talar sanning.

ALLA PSYKOPATER ÄR ONDA!

Ja, du har återupprepat det några gånger. Jag förstått att du påstår det. Vad som krävs nu är vetenskapliga bevis. Ditt påstående blir inte mer sant för att du upprepar det fler gånger. Först när du presenterar de vetenskapliga undersökningar som ligger till grund för ditt förhoppningsvis rationella ställningstagande vinner utsagan trovärdighet.

Du kan t.ex. börja med att debunka Ian Pitchford här ovan.

mvh

din sexistiska lunchpsykopat - Valpmord.
ValpMord

Nästa

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.