Narcissism...visar känslor!

Narcissism...visar känslor!

Inläggav Fruskadad » 2014 11 25, 12:09

Hejsan.
Jag är ny medlem här på sidan, antagligen av samma skäl som de flesta; har precis blivit av med en narcissist.
I de flesta berättelserna kan jag se de enorma likheterna. Eftersom jag fortfarande inte har landat så läser jag mycket om sånt....försöker förstå det som inte går att förstå. Vi kan helt enkelt inte förstå, och det ska vi vara glada över. Jag trodde först att han var psykopat men det är han inte. Det närmaste jag har kommit är borderline och narcissism. Men, jag har fortfarande saker som jag undrar över, för att han var så otroligt varm och snäll....han dyrkade ju mig....hjälpte hemma,....hade så otroligt mycket känslor! I mitten av vår relation började jag se hans preferenser....allt i denna värld bestämdes av hans känslor! Hans känslor var svenska lagboken, bibeln och samvetet! Så länge det kändes bra för honom så var allt tillåtet. Och Allt handlade enbart om han och om hans känslor. Han däremot hade inte alls förståelse för andras känslor,. Och om det är något jag har särskilt svårt med så är det känslomänniskor! Han var medveten om att det han gjorde var fel, men på nåt sätt så brydde han sig inte hur han sårar människor. Han hade inte en fungerande samvete, moral, heder..ja, inget alls. Lögn var hans värld uppbyggt av. Men jag tror att han trodde själv på sin lögn....men, han har flera barn och inte är han ond mot dom! Jag har den uppfattningen av att han var en snäll pappa med lagom kontroll på dom, har en hund som han tar väl hand om. Han är däremot smutsig, slarvig, ser ut nästan som en luffare, trots sin ekonomiska status. Har alltid varit ensamvarg, deltar helst inte i fester eller samankomster, sitter helst ensam, och lyssnar på musik. Har en mkt låg EQ, och har inte nån behov av att synas höras eller så, snarare tvärtom, det ska alltid vara synd om han. Alltid. Dagligen, och så finns det bara två ämnen som rör hans liv: jobb och pengar. Han är också sjukligt generös...ger åt höger och åt vänster....men lika raskt säger han att han hjälpte dig med det och det...ja, den som fick nåt kommer att stå han i skuld i evigheter. Sjukt. Och så måste jag ta upp det sexuella. Han är snart 60 år. Vi träffades för 5 år sedan...och jag måste säga att besvikelsen var total. Han hade ingen aning om vad sex var, han drift var väldigt låg å han fattade inte riktigt grejen med sex. Något djupt gick inte att få, det märkte jag snabbt att det var inte så att två själar möttes, det var två kroppar utan själ,som möttes i den intima stunden. Idag vet jag varför. Men då blir mi allra största fråga: varför var han otrogen med sina ex flera gånger??????
Fruskadad

Re: Narcissism...visar känslor!

Inläggav VIM » 2014 11 28, 12:06

Hej på dig!
Jag är också ganska ny här. Så vi får välkomna varandra. Du , vet nog också att det där med diagnoser kan vara svårt för en själv och se kring en person. Ännu svårare såhär för någon att exakt säga hur det var med din partner. Tittar jag på detta som du skrivit , så kan narcissism vara närmast , med vissa frågetecken och likadant med psykopati, frågetecken även här. En narcissistisk person kan ha psykopatiska drag , utan att vara en psykopat, medan en psykopat kan ha många narcissistiska , men inte alla drag. Du skriver att han hade mycket känslor, ja men det var endast riktade mot honom själv. I ditt ämne står det ...visar känslor. Han visar inga känslor mot Dig , som att han bryr sig om dig och tar hänsyn till dina känslor och behov. Han sårar Dig och låter sina egoistiska känslor styra för att bara han själv ska må bra. Då kan jag inte se att han är "varm och snäll."

För att vara varm och snäll på riktigt , äkta omtanke , behövs det EMPATI. Det är en viktig grundförutsättning för att vi ska känna med andra och behandla dom väl. Då har vi också ett SAMVETE som talar om för oss att ; hit men inte längre. Det finns en tydlig GRÄNS för oss att följa. Trots det så kan vi ibland gå emot vårt samvete och då kan vi känna ÅNGER . Nästa gång vill vi bättra oss , därför att vi har egenskapen EMPATI.

För dig är frågan då; Har Han visat dig empati som jag nyss beskrivit? Är det äkta eller är det för att Han har något att vinna på det själv?

"Lögn var hans värld uppbyggd av." Frågan är också då ; kan du lita på det han säger eller t o m visar Dig?

Är han snäll mot Alla sina barn? Kanske han är, men som du säger att hans känslor alltid kommer först , då är det förmodligen också så när han umgås med sina barn också. Eller då är han snäll när han vill ha något av dom.
Har han verkligen varit otrogen?
Tveksamt med tanke på det du skriver om det sexuella och hans behov av och vara ensam. Han kan ha varit det för att kontrollera Dig och dina känslor. Är han narcissistisk, då kan han bara vilja ha sin dos av bekräftelse.

Han avgudade dig för att lättare få som han vill. Du kände dig utvald och då är det lätt att lägga sitt liv i hans händer. Då ger du frivilligt , det han vill ha. Han ville ensam stå i centrum. Därför fick du en liten del som en gudinna , medan han var gud. Det är det som är att manipulera. Då kan han lättare tillgodose sina egna behov. Du är nöjd .
Du skriver att han är generös, det kan man inte vara om man väntar sig att få tillbaka det man gett. Det är typiskt ett psykopatiskt drag. Man ger bara för att ta tillbaka något annat vid rätt tillfälle. Det viktigaste är för honom jobb och pengar. Det är just för att det är det som håller upp hans status i hans omgivning. Ännu viktigare , det ger honom själv den bekräftelse som han är beroende av.
En narcissist vill vara bäst och tror det samtidigt som den plågas av självförakt och hat mot det egna jaget. Därför behöver han/hon höra att den är bra/bäst.
En psykopat har mycket höga tankar om sig själv. Den är Grandios , därför vill den också ha bekräftelse för att känna sig ännu större , Gudomlig. Den måste glänsa till varje pris. Ingen får komma i vägen och störa detta.
Psykopaten är totalt oförmögen att visa empati. Den vill inte det och kan inte det.
En narcissist är född med empati och kan visa det vid sina valda tillfällen . Då själv hatet är starkt och bekräftelsebehovet stort undan trängs empatin . Du som känner honom kan svara på dessa frågor.
En psykopat tycker om sitt eget sällskap. Och han kan vara smutsig. Om en psykopat sägs ofta att han är Vältalig och ytlig. Man kan vara vältalig och ytlig på flera sätt. "En bild säger mer en tusen ord." Han får uppmärksamhet genom att vara smutsig , passar honom bra då han är mer tillbakadragen. Han ser ändå till att synas. För mig med min erfarenhet av psykopati känns det mer som psykopati. Det finns dock frågetecken som du vet mer om och kan svara på. Därför är det omöjligt för mig eller någon annan att säga exakt vad detta handlar om.
Som jag brukar säga så är inte en diagnos det viktigaste när det är akut. Mår man inte bra ska man GÅ!
Du har gått din väg ifrån det destruktiva liv , med denna person.
Bra gjort!!
Du kan också läsa på ;Psykopati. Se, och Narcissism. Se.
Bra sidor som kan förklara detta på ett sätt som gör att du får mer klarhet i hur det är i ditt fall.

Kram ! / V
VIM

Inläggav Fruskadad » 2014 11 28, 7:33

Hej Vim,
Och tack för ditt svar som är så konkret och tydlig.
Vad jag har svårt att förstå är vinningen han skulle få av mig? Vidare hade han inga kontrollbehov av mig, var så ytterst tacksam över att jag var hans fru, men när det behövdes kunde han sätta sig ner och förklara det som han ansåg att jag har gjort fel, och samtidigt förklara varför han ansåg det. I början såg jag honom inte som en mes, utan en rakryggad man som, oavsett tacksamheten över att få dela livet med mig, kunde skilja på rätt och fel, och utan skällsord förklara till mig vilket fel jag hade begått. Han gick med på alla de villkor som jag lade fram, oavsett vad det gällde, dock fick han extrema raseriutbrott när han kände sig förnedrad! Ond är nog trots allt inte rätt beskrivning på honom, snarare barnsligt dum och empatilös! Det är han. Han har inte förmågan att se mer än sig själv. Nej, honom kan jag aldrig lita på, det här är inte den man som jag ville dela livet med. Jag har också tänkt på hans x som han har barn med, de har varit separerade i 12 år, och han har underhållt dom ekonomiskt under hela den tiden, trots att hon var väldigt bestämmande, och gav inget men bara tog.....och han förstod inte där heller att det inte var hans skyldighet att uppehålla hennes liv. Hon hade en järnkontroll på honom där hans känslor eller önskemål aldrig fick komma till uttryck. Men han är på ett sån låg nivå av social samspel så det gör ont i själen, det är som att ha med ett barn att göra, han förstår liksom inte att det finns människor som har känslor! Senast igår ringde han och utan något vidare berättade han hela dagens bedrifter, dvs alla samtal till myndigheter, vilka myndigheter, allt som han har gjort, I detalj,,,,!!!!! Jag hade inte hjärta att slänga luren på han, men trots allt sade jag till honom att oavsett hur du tolkar det jag säger, och på vilken känslomässig nivå du befinner dig på så ska du veta att du och jag finns inte kvar på kartan! Det kan aldrig någonsin bli vi två. Och jag har lättare och lättare för varje dag som går, ibland lider jag med han, för jag känner till hans fruktansvärda barndom, men jag har nog kontroll att hålla mina syndomkänslor under kontroll, särskilt för mig själv, och oavsett hur jag numera ser på han så vet jag att det aldrig blir vi....men, ett sätt att bearbeta detta för mig är KUNSKAP! Jag behöver förstå saker för att kunna stadigt lämna relationen utan några skamkänslor, beskylla mig själv för blindhet, känna mig sårad. Jag kan inte känna mig sårad över hans otrohet ( jo, han var otrogen), för att nu vet jag att han har inte förmågan att förstå andra människors känslor, och därför bryr sig inte ett dyft om dom! Jag uppfattar nog mer och mer denna situation som ytterst sorglig, för att jag har lämnat 5 år av mitt liv till en störd människa, och han kommer aldrig någonsin få ut något av sitt liv!!! jag har läst om autism, det liknar mycket också.....särskilt med att han ofta tänker högt, små obetydliga grejer, men principen. Han har ett enormt musiksinne, en enorm bra fotografisk minne, har en närmast djurisk intiutionsförmåga, han läser av folk som en öppen bok, men detta är snarare en psykopatisk drag. Jag undrar också vad han trodde han fick av mig? Efter hans första otrohet fick han inget märkvärdigt att tala om....så, jag fattar inte grejen med det elaka i det, dock att allt måste ju kretsa kring han, men på ett så barnsligt sätt. Jag ser psykopaterna mycket mer som lömska, målinriktade, kalla, råa.....men den här lilla varelsen är ju snarare patologisk patetisk. Han fick inga pengar, jag skötte inte hans hemsysslor, engagerade mig inte i hans liv mer än det som var måsten, ägnade bara överbliven tid med honom....så, vad var grejen?? Är narcissiter på så otroligt låg IQ nivå också? För det är då mer skrattretande än farligt....eller??
Fruskadad

Inläggav VIM » 2014 11 29, 2:34

Hej igen,
En sak är jag säker på , en psykopat hade ALDRIG tagit hand om sin familj i 12 år som lämnat honom. Du skrev att han strör pengar omkring sig och väntar sig att få något tillbaka. Den som får något av honom står alltid i skuld till honom. Det verkar orimligt i detta fallet. Första tiden kanske han tänkt att få komma tillbaka till familjen, sen träffade han dig så det verkar vara en osjälvisk handling från hans sida. Hans fd fru är fräck Och elak som utnyttjar honom på detta sätt om detta är sant.

Du skriver att han aldrig fått uttrycka sig i deras förhållande och att hon dessutom alltid tar utan att ge något själv tillbaka. Det är ett destruktivt förhållande för den som tvingas bli behandlad på ett sådant ovärdigt sätt. Har han också haft en "fruktansvärd barndom " där han förmodligen inte heller fått uttrycka sina känslor det ha blivit för mycket för honom. Då kan mycket bli fel och se ut som om man är ointelligent.
En person som dagligen blir kränkt i många år , kanske ett helt liv, kan bli hämmad och förvirrad. Den personen har blivit understimulerad och utvecklades inte i samma takt som andra barn och tonåringar.
Om man ovanpå det som vuxen går in i en relation där kränkningen fortsätter , då kan man stå still intellektuellt sätt. När dennes partner är så egoistisk som hans fd fru då är det svårt att visa att man finns och också hävda rätten till sina egna behov.
När han sen träffade dig , kände han sig tacksam då du lät honom vara som han är. Andra har inte sett honom som du gjorde. Därför kan han ha sett upp till dig. Så hans vinst var att han fick vara ifred och slippa att hela tiden bli skuld belagd. Därför gick han med på ALLA dina villkor, med andra ord så var det din vilja han tog hänsyn till. Tidigare dög han inte alls och nu så tyckte du att han var god . Då blev han belönad för att vara den han är, vilket kanske inte hänt tidigare i hans liv.

När saker händer oss och vi drabbas av olika trauman , kan vi reagera omvänt och våra egenskaper vi är födda med kan komma ur balans och rubbas. Din fd, är egoistisk som ett barn kan vara, han har ingen förmåga att se andras behov på ett känslomässigt plan.
Ingen har visat honom att man bryr sig om HANS behov, därför vet han inte heller hur man gör när man ska ta hänsyn till andra och deras känslor. Han har tvingats att inte känna sig värdefull själv , då är det svårt att få andra att känna sig värdefulla. Man kan inte älska andra om man inte känner sig älskad själv.
I stället har han hittat ett sätt att försvara sig själv mot
omvärlden.
Han ser inte längre andra och för att överleva alla skuldkänslor som han fått som barn och vuxen av andra, har han varit tvungen att bara se sig själv för att orka leva med det, och med sina oförlösta trauman. Detta är hans sätt att lösa sin bristande självkänsla och otillräcklighet.

Hans starka känslor av just otillräcklighet visar han, då fortsätter att ta hand om sin fd fru och familj utan att det finns ett moraliskt ansvar eller något juridisk bindande till honom.. Därför är han också hjälpsam i hemmet. Det blir ett överdrivet ansvar han tar på sig. Han tror att just han måste göra detta , han vill att alla mår bra , men kan inte uttrycka det på ett empatiskt sätt när det gäller , förståelse för andras känslor. Då han inte tillåtits att känna sina egna känslor är det svårt för honom att känna igen andras känslor och veta hur han ska svara på det. Det blir enklast för honom att avskärma sig helt från andras känslor.
Hans otrygghet bestämmer över honom , likt ett litet barn som inte släpper sin nalle. Hans sätt att det bara är hans känslor man måste man ta hänsyn till är hans emotionella nalle.
Det är hans trygghet och stöd. Ingen förstår hans komplexa sätt, därför orkar heller ingen med honom och han kan förbli ensam .
Du skriver också att han förstår vad som är rätt och fel, han har insikt i det, dock vet han inte hur han ska lösa sina problem med sin självkänsla och skuld han känner. Det som hindrar honom från att leva ett tillfredsställande liv.
Kärlek läker mycket, men det är svårt att leva med en människa som beter sig som ett barn , och alltid ska ha rätt. Man själv känner sig undanskuffad och ensam om man alltid måste vara den som ger sig för att det är synd om honom. Ironiskt nog är det precis det som hänt honom och han har blivit som dom som kränkt eller kränker honom, genom sin brist på förståelse för andras känslor.
Han är också känslig för att bli kränkt på nytt och känner sig förnedrad när det bränns, därför blir han upprörd och känslan blir för stark , därav hans utbrott. En person som drabbats av ett eller flera trauman kan reagera med utbrott när känslan kommer tillbaka. Det är inget han väljer.
Allt är inte alltid som det ser ut att vara. Det kan bli stora konsekvenser för den som farit illa som barn. Detta du har berättat kan vara en sådan sorglig och tragisk historia.

Jag kunde först se psykopatiska drag , baserat på det du skrev. En psykopat är också som ett litet barn , men livsfarlig då den har makt att få som den vill. En psykopat får också utbrott, men av andra orsaker, som för att skrämmas eller bli arg för att du ignorerar hans självupphöjda ställning. Lögnen , och det viktigaste av allt brist på empati är en varning att lyssna till.
I din fd mans liv kan lögnen vara en illusion på hur han egentligen skulle vilja att hans liv ser ut , eller ett sätt att fly från hans egen verklighet. Otroheten kan vara ett sätt för honom att visa att han också duger.
Han har narcissistiska egenskaper som också liknar psykopatiska drag, men han är inte beräknande och lömsk, som planerar och räknar ut hur han på bästa sätt ska förstöra det för dig som en psykopat skulle göra.
På det sättet är han kanske inte farlig, men för ditt eget mående som själv har mycket trauman i ditt eget liv är det säkert bäst som du gjort , att lämna honom.
Trots detta sorgliga som hänt honom måste han själv ta ansvar för sitt liv och söka hjälp genom terapi så att han kan börja leva ett värdigt liv.
Ju äldre man blir och levt ett destruktivt liv länge , är det svårare att lösa det som ställer till det inom en. Det går om man tar vara på tiden , och är ärlig mot sig själv för att göra det som behövs för att man en dag ska kunna få må mycket bättre än idag. Han behöver ett mål , där han FÅR vara SJÄLVISK , att nu och på sikt ta hand om sig själv. Då kommer han också en dag att se andra och lyssna till deras känslor. .
Då kommer hans empati visa sig mer.
Empati visar han när han tar hand om sin familj ekonomiskt, och kanske på andra sätt också.
Förstår nu att jobb och pengar kan betyda mycket för honom . Dom sakerna har HAN själv kämpat för och det kan ingen ta ifrån honom. Den känslan är HANS och den lever han på. För honom kan det vara en trygghet precis som det är med hans sätt att skydda sig själv genom att bara se till sina egna känslor.
Man kan förväxla detta med psykopati , av sammanhanget i ditt första inlägg med narcissism.
Allt detta jag har skrivit är mina tankar, du har förmodligen mer att ta hänsyn till. Jag har nämnt, Psykopati, narcissism och nu Hans LIV som en orsak till din fd mans beteende. Detta är utifrån mitt perspektiv på det du skrivit.
Vill du VETA måste du själv ta reda på hur det förhåller sig med dom olika saker som kommer upp i ditt minne av ert äktenskap. Läsa mer, eller gå vidare och nöja dig med att du gjort ett val som kan ge sig ett bättre liv i framtiden. Gör saker som du tycker om och pröva nya saker som kan göra dig glad. Du bestämmer själv hur mycket kontakt du vill ha med honom och hur du ska förhålla dig till hans sätt. Nu kanske du kan förstå av detta att det kan finnas andra orsaker till hans begränsningar i att visa empati, genom att förstå andra.
Nu är det bara han själv som kan agera, för att det ska bli bra för honom själv och med hans relationer till andra människor.

Ja, detta blev långt och det kan säkert finnas mycket mer att skriva .
Hjärnan är komplicerad , och när vi tvingas gå en annan väg än den som var tänkt från början. ..då kan det bli förvirring i huvudet.
Det kan hända vem som helst!

Kram!
/ V
Senast redigerad av VIM 2014 11 30, 1:15, redigerad totalt 1 gång.
VIM

Inläggav Fruskadad » 2014 11 30, 12:00

Hej igen Vim.
Djupt tacksam över ditt svar. Jaa, du har nog så rätt som man kan ha....och den insikten fick mig att gråta ut min sorg idag. Hela dagen. Funderingar som att jag ska ta mig an honom har ju självfallet slagit mig in. Talade med honom på telefon, tröstade honom. Ser nu ur ett helt annat perspektiv vilket leder mig till insikten att hur mycket något kan förändras/ändras beroende från vilket perspektiv man ser det! Att ändra sin inställning till något kan till stor del ändra ens liv! En insikt som jag gladeligen tar med mig längs livets gång. Tack ännu en gång. Jag antydde att det finns hjälp att få...men hans svar blev att nu när han har förlorat mig så tjänar ett tillfrisknande inget till! 'När jag blir normal blir vetskapen destovärre av att ha förlorat dig'.....han bad om att bara då och då få ringa mig och höra min röst för det gav han lite ro....såå sorgligt...för han har verkligen ingen annan än mig! Men i denna känslomässiga läge som jag är i vill jag inte ta nåt beslut...ska ta ett par dagar och fundera hur jag bäst kan hjälpa honom...

Tusen kramar Vim!
Fruskadad

Inläggav VIM » 2014 11 30, 1:11

Hej igen,
Jag är glad för att du är öppen och kan ta emot detta , som kan vara din fd mans problematik. Ja detta är sorgligt och det visar hur viktigt det är med en trygg barndom.

Insikt i detta är viktigt. Du kan läsa om detta mer om du söker på Posttraumatiskt stress på internet. Då kommer du att känna igen dessa symtom som är ett tillstånd, grundade på trauman han upplevt.
Det var ledsamt det han sa om hjälp. Det är ändå så att när han får möta förståelse, och när man lägger mindre vikt vid hans beteende, kommer han att släppa detta själv. Han behöver stöd i form av kanske terapi och mindre krav från omgivningen.
När han hela tiden får höra att han måste sluta tänka på sig själv växer självföraktet. Han vill vara snäll och normal.
Han blir ledsen av att veta och tro att han är som dom som är elaka och har varit kränkande mot honom. Han avskyr deras beteende och vill inte bli påmind att han är som dom. Det blir ångest över sitt eget tänkande som återspeglar sig i hans liv.

Han behöver göra något han känner att tycker han om, det kan ge honom glädje över att bara få ha detta för sin egen del. Musiken har han ju, bra att han känner för den. Han behöver skämma bort sig själv och att det är tillåtet. Det blir en form av terapi att göra det som gör honom tillfreds och glad. Det kan hjälpa honom att bli harmonisk. Det kan ge honom ro och på sikt kunna känna sig tryggare och efterhand ta in andra och och bli mer öppen för andras känslor och behov. Det kommer att bli bra för honom själv. Allt detta kräver tålamod från honom själv och andra.
Det tar tid att känna att man är bra som man är om man aldrig fått känna så nån gång. När man vet orsaken till någons beteende , då tar man heller inte åt sig dennes beteende som man hade gjort om man inget vetat. Man kan stötta genom en förståelse, gränser och tydlighet på ett kärleksfullt sätt.
Istället för att tjata och säga att det är inte okej att du gör på detta sättet, kan man själv med sitt eget uppförande visa hur han ska göra. Klart om det är något speciellt kan det vara bra att påpeka detta på ett sakligt sätt för honom.
Slår man tillbaka på samma sätt som han är , då lär han sig inte hur samspelet ska vara. Då står han still. Han behöver lära sig att det finns andra sätt att bli nöjd på och att den nya vägen håller. Den vägen kan leda till att han blir glad och han kan glädjas över att se andra glada också. Han får förståelse för andras känslor.
Det ger honom ett erkännande om att han KAN känna på rätt sätt. Han får en kick av att gå framåt , och en vilja att kämpa för att bli frisk och känna att han duger.
Små steg i rätt riktning som kan få honom tryggare och på sikt släppa mer och mer på det som sätter hinder i hans liv nu, att han framstår som en egoist.
Då kan hans rätta jag komma fram som en generös person.
En person som bryr sig om andra, och samtidigt, kan han också tänka på sig själv på ett sunt sätt. Han kan då känna kärlek, som han delar med sig av till andra.

Ta hand om dig själv nu och ta en sak i taget. Du kan stötta honom , pusha försiktigt och det ska vara i hans egen takt som han kan ta itu med allt detta, som tillfogat honom skada under ett helt liv.
Det får ta tid. Han kommer själv att förundras över sina förändringar och fortsätta framåt i kärlek.
Krav har han förmodligen känt hela sitt liv, så det behövs lyftas bort ifrån honom för att han ska få styrka att agera mot sina begränsningar. Han behöver känna sig FRI!

Jag önskar dig en lugnare dag idag. Jag tänker på honom också , att han till slut ska känna sig värdefull.

Kramar till dig!
/V
VIM

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.