Förlåta en psykopat?

Re: Förlåta en psykopat?

Inläggav JDP » 2013 06 22, 10:48

Det finns ett intressant specialnummer av Illustrerad Vetenskap ute just nu, som går igenom den mänskliga hjärnan i detalj. Kan rekommendera det eftersom det ger ett bra underlag till att förstå psykopati.

Kortfattat så kan en skadad eller underutvecklad frontalpannlob leda till psykopatiskt beteende.

Gordon skrev:Psykopati, svårt att förstå?
Både ja och nej. Och att du JDP har förstått råder ju inget tvivel om. Så det är inte till dig jag skriver utan till alla som kikar in här i förhoppningen om att kunna förstå.

Jag tror man bäst förstår psykopater om man försöker låtsas att man själv vore en psykopat och försöker sätta sig in i hur man då skulle tänka.

Att man först och främst alltid vill ha sina egna behov tillgodosedda hur egoistiska de än är.
Att när man tillgodoser sina behov inte tar minsta hänsyn (obs: = NOLL hänsyn!) till andra människor.
Att om andra människor kommer till skada när man tillfredsställer sina egna behov, berörs man inte alls (obs: = NOLL känslomässig reaktion!) av det.
Att man känner sig upprymd och tillfreds med att vinna över andra eftersom det stärker ens ego och självuppfattning och bekräftar självbilden, som säger att man är bäst.
Att eftersom lyckan kommer av att besegra andra så njuter man av att varsebli andras lidande även om man inte är orsaken till det, men mest när man faktiskt har skapat det.
Att man kan njuta av andras olycka därför att man föraktar alla andra, just därför att man bara älskar sig själv.
Att man inte kan ångra något man gör andra, därför att man föraktar dem.
Att man inte heller kan ångra sina egna fel eller känna oro för följderna av sitt eget handlande, därför att man är helt uppslukad av nuet, gårdagen inte kan ändras och morgondagen ännu inte inträffat.
Att eftersom man inte kan ångra, inte heller kan känna skuld och skam och att man därför inte kan ha ett samvete, men heller aldrig göra något fel och alltså är det andra som begår felen.
Att man älskar sig själv ju mer man lurar andra för genom lögnerna har man tillfredsställt sina behov.
Att man älskar att dupera, manipulera och ljuga därför att det är med de metoderna man får framgång och hänsynslösheten varmed man gör detta står i proportion till hur bra detta tillgodoser ens egna behov, och alltså kan man inte vara återhållsam och hänsynstagande.
Att man älskar sina metoder därför att det är dessa som ger tillfredsställelsen och just därför praktiseras manipulerandet, duperandet och lögnerna för rent nöjes skull och även när det inte ger någon påtaglig vinst, bara lyckokänsla av att lyckas.

Det finns ju mer att säga, men det får räcka. Men det kan sägas på ett annat sätt också.

Psykopater spelar alltid teater och de ljuger alltid. De byter hela tiden "identitet" (inte i betydelsen av att byta namn, fast det också förekommer) och karaktär. De är karaktärslösa. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: psykopater är sig själva när de spelar andra än sig själva, vilket kan vara lite svårt att förstå rent intellektuellt eftersom det låter som en motsägelse. Men de som har upplevt en psykopat förstår vad jag menar.

I den mån jag har varit otydlig kan JDP förtydliga.

/Gordon
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2013 06 25, 3:02

Jag har senaste numret, men där står det inte. Det måste vara det förra numret.

Kommer att tänka på Phineas Gage. Han var helt normal innan han fick spettet i skallen, sen blev han nästan (obs: nästan!) som en psykopat.
Man blir inte psykopat av hjärnskador, som du vet, men man kan förändras så att man blir lika otrevlig och okänslig för andra - som bara psykopater kan vara när och om de vill.
Länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Phineas_Gage
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samvetsgrannhet

/Gordon
Gordon

Inläggav Gripen » 2013 09 28, 11:37

Jag är själv drabbad av en psykopats handlingar och har känt samma vrede som vi alla ger uttryck för.

Den totala vändpunkten i mina känslor mot honom kom i ett enda slag när jag läste på om psykopati och insåg att forskningen idag säger att psykopati antingen är medfött eller förvärvat under de allra första levnadsmånaderna.

I detta vilar en enkel sanning, den sanning som - om man förstår den fullt ut - kanske utgör grundvalen för all förlåtelse, nämligen:

DET KUNDE LIKA GÄRNA VARIT JAG.

Eller? Bestämmer vi vem vi föds som? Psykopaten kan inte ändra sin natur, och det hade inte heller jag kunnat om jag fötts som psykopat.

För mig vilar förlåtelsen i att fantisera kring vilket jag skulle välja om jag kunnat välja. Skulle jag välja att födas till att råka bli offer för en psykopat eller skulle jag välja att födas som en psykopat? Svaret är givet. Vi skulle alla välja att bli offer hellre än att bli psykopater eller hur?

Men - vi har inte valt.
Och inte psykopaten heller.

Så vari ligger - egentligen - svårigheten att förlåta???
Gripen

Inläggav Gordon » 2013 11 04, 8:52

Vi väljer självklart inte karaktärsdragen. Och en psykopat kan inte bara bestämma sig att ha en empatisk inlevelseförmåga den inte har. Däremot kan de avgöra om de vill eller inte vill lura andra och bete sig ondskefullt eller inte. Det är ju något de väljer mellan hela tiden.

/Gordon
Gordon

Inläggav Rovdjur3t » 2014 05 05, 12:52

En metafor: Vi kan likna människor med får och andra människor med vargar. Psykopaten blir i så fall vargen.
Det är frågan om vi som får ska förlåta dem som är vargar. Enligt djurens lag så ska ju fåren värna om sitt eget liv och inte bli ett offer för vargen och jag ser psykopaten som varg så varför ska jag som får då inte värna om mitt eget liv? Att förlåt vargen för att han åt mina fårkompisar kan ju bara bjuda in honom till att äta mig nästa gång han blir hungrig.

Do you see what i see? ;)

/Rovdjur3t
Rovdjur3t

Inläggav JDP » 2014 05 22, 3:31

Hej Rovdjur3t,

frågeställningen förutsatte att psykopaten skulle fortsättas hållas ute ur den utsattes liv. Eventuell förlåtelse handlar i detta fall enbart om hur den utsatte i framtiden ska förhålla sig till minnena av den störde och dennes handlingar.

/JDP

Rovdjur3t skrev:En metafor: Vi kan likna människor med får och andra människor med vargar. Psykopaten blir i så fall vargen.
Det är frågan om vi som får ska förlåta dem som är vargar. Enligt djurens lag så ska ju fåren värna om sitt eget liv och inte bli ett offer för vargen och jag ser psykopaten som varg så varför ska jag som får då inte värna om mitt eget liv? Att förlåt vargen för att han åt mina fårkompisar kan ju bara bjuda in honom till att äta mig nästa gång han blir hungrig.

Do you see what i see? ;)

/Rovdjur3t
JDP
Site Admin

Inläggav Ilovemyself » 2014 06 15, 9:48

Förlåta!!!!
Vad ska förlåtas. Förlåta att ngn gjort rena rama övergreppen på en.....för det är precis vad dessa gränslösa varelser gör. Finns inget att ens tänka vad gäller förlåtelse eller annat, det det handlar om är glädjen över att klara sig undan deras grepp. Att klappa om sig själv och berömma sig själv över det värde man äntligen ger sig själv. Att lova sig själv att aldrig mer låta sig nedvärderas av ngn märklig udda varelse mer. Det är sig själv man ska ge kärleken till, den kärleken som kom på villovägar för en stund men som hittade hem till ens egen själ igen.

Det snackas om att förlåta för att få lugn och ro.....Nej, inte alls, det handlar om att förstå sitt eget värde och sätta det värdet så högt att hemska människor inte ens väcker ens intresse över huvudtaget. När vi förstår att hålla oss själva högt och då pratar jag om det sunda egenvärdet där andra får plats och inte stängs ute, då kommer vi inte ens att se dessa varelser med dess udda hjärna. Så klappa om dig själv och beröm dig för din upptäckt att ngt är fel, känn glädjen över ditt värde som människa. DET ÄR VI VÄRDA, ETT BRA LIV I FRIHET
Ilovemyself

Föregående

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.