Hur skulle en Psykopat vara om ?

Inläggav Albin130 » 2013 09 13, 4:13

Han hade extremt hög intelligens, kunskap vilket leder till medvetenhet.
Låt oss säga att han har riktigt djup medvetenheten om vad en psykopat innebär och om att han själv är en , Låt oss säga att han skulle gå in o läsa alla diskussioner om hur andra ser en psykopat, Sedan p.g.a. av hans höga intelligens och förståelse och exceptionella förmåga att tänka sig in i andras situationer, skulle han inte kunna utnyttja dessa diskussioner och fakta till sitt behov, skulle detta leda till att han blir en så kallad exceptionell psykopat.

Vad är det som säger att en psykopat inte skulle kunna ha extrem, hög intelligens, kunskap , och medvetenhet ?
skulle detta leda till att:
Vi säger att efter varje gång han genomför sitt så kallade skådespeleri, efteråt också börjar analysera sig själv och han ständigt lär sig att analysera sig själv och reflektera över sig själv, utöver att han har en exceptionell förmåga att analysera andra och härma andra.

Hur pass mycket skulle ett psykopat kunna utveckla sig själv genom detta.
Albin130

Re: Hur skulle en Psykopat vara om ?

Inläggav Gordon » 2013 09 16, 4:22

Jodå.
Och just därför blir de värre genom terapi.

/Gordon
Gordon

Inläggav Rakel » 2013 10 17, 10:51

Hej!

Jag hittade hit ifrån psykopati.se, då jag kände mig träffad av en del av det som står på sidan. Tillräckligt mycket för att anse att sidan är en aning hård mot dessa psykopater. En psykopat tillhör trots allt också människosläktet.

De likheter som utmärker sig mest är förmågan att spela teater, härma känslor, manipulation, brist på empati alternativt känslor. Vad jag däremot sluppit är den hunger efter att skada och utnyttja andra människor som så många av er pekar på. Jag har aldrig riktigt förstått meningen med sådant, även om jag säkert är kapabel att utföra det. Men jag tror att detta hör ihop med ett annat av mina bekymmer, depressionen. Brist på motivation och mål gör att en lögn endast har negativ betydelse; slösande av förtroende, alternativt en onödig risk.

Men när jag t.ex. går på en arbetsintervju, är på krogen och raggar, snackade betyg med lärare i skolan, eller annat betydelsefullt, är det väldigt användbart, haha.

Detta påminner mig om något jag störde mig på när jag läste på psykopati.se ; Att någon skulle ljuga för att sanningen inte har något värde?
Sanningen har alltid värdet att det är lättast att komma ihåg. Så vida det inte är en idiot det handlar om, som inte inser att en som blir känd som lögnare är svårare att tro på, vilket är livsviktigt om man ska ljuga eller manipulera.

Jo, till hemsidans skribent vill jag säga att materialet är blandat. Det står mycket bra info, som dessvärre motsäger sig självt på en del ställe, men det som drar ner betyget mest är det hat man kan utläsa mellan raderna, som dessvärre får sidan att verka lite amatörmässig.

Ps. Det krävs ingen überpsykopat för att analysera sig själv och lära sig bli bättre på att ljuga och manipulera.
Rakel

Inläggav JDP » 2013 10 25, 11:00

"Detta påminner mig om något jag störde mig på när jag läste på psykopati.se ; Att någon skulle ljuga för att sanningen inte har något värde?
Sanningen har alltid värdet att det är lättast att komma ihåg. Så vida det inte är en idiot det handlar om, som inte inser att en som blir känd som lögnare är svårare att tro på, vilket är livsviktigt om man ska ljuga eller manipulera."

Jag håller med dig delvis där... jag brukar försöka hålla mig till sanningen av just den anledningen: Den är lättast att komma ihåg. Jag är nog på sätt och vis lika god som jag är dålig lögnare... när jag ljuger (alla ljuger då och då, den som påstår nåt annat ljuger ;) ) har jag stenkoll på vad jag säger. Samtidigt använder jag denna metod så sällan att jag nog är ganska orutinerad.

Men... det blir lätt fel när man utgår ifrån sig själv. Psykopater vill styra och kontrollera och tal är det primära verktyget för detta.

Jag tror inte att du är en psykopat. Jag är faktiskt fullständigt övertygad om att du inte är det, då det du skriver är alldeles för insiktsfullt. Jag får mer intrycket, om du ursäktar att jag säger det, att du blivit avtrubbad rent känslomässigt inför andras livsöden eftersom du haft fullt upp med ditt eget. Därav "bristande empati".
JDP
Site Admin

Inläggav Gordon » 2014 01 20, 2:08

En psykopat skiter i om vi vet att den ljuger. Den är dessutom bra på att förklara att det inte var så den menade och att vi har missuppfattat. Att således hellre ljuga än att tala sanning är inget som stör psykopaten. Konsekvenser har psykopaten aldrig tagit med i beräkningen i andra sammanhang, så varför skulle den göra det i detta fall?

Dåderman säger i denna föreläsning att psykopater är notoriska mytomaner.
http://www.ur.se/Produkter/175371-UR-Sa ... n-psykopat
Enligt din logik borde det ju knappast heller finnas mytomaner! ;-)

/Gordon
Gordon

Inläggav ValpMord » 2014 01 27, 5:32

De senaste rönen pekar mot en glidande skala eller en multivariat personlighetsförändring som ger ett brett spektrum av symptom, För mer information rekommenderar t.ex. Wisdom of Psychopaths av Kevin Dutton, vilket är den bästa bok jag läst i ämnet på länge. Från den är det lätt att via referenslistan hitta elevanta vetenskapliga artiklar om du vill fördjupa dig i någon av modellerna.

Håller också med Rakel om att det mesta här är extremt vinklat. "Onda" psykopater märks tydligt eftersom de hamnar i fängelse. Men jag skulle vilja påstå att majoritetn av oss inte är onda.

De flesta av oss fungerar alldeles utmärkt och känner inga behov av att springa omkring och vara onödigt "elaka".

Det är helt uppenbart onödigt att ljuga om man inte vinner något på det. Kostnaden för att ljuga är inte försumbar.

Skillnaden mellan mig och någon "normal" människa är att svaga människor ofta behöver moraliska rättesnören (religion, lagar, regler) och gör känslomässiga val. När jag ställs inför en situation där en lögn är ett alternativ väger jag kostnaden av risken (dvs vad kostar det mig att bli påkommen?) mot den eventuella vinst jag kan uppnå med min lögn.

Vinsten behöver inte nödvändigtvis vara till egen gagn utan kan inbegripa fördelar för någon inom min intressesfär eller något jag finner skyddsvärt, t.ex. flickvän, släkting osv. Men jag ljuger inte bara för att vara ondskefull eller för att nå en tillfällig fördel på någon annans bekostnad om det är "orättvist".

Jag har en tydlig moraluppfattning och vet vad som är "rätt" och "fel". Jag prioriterar självklart människor inom min intressesfär.

Det är också trams att vi inte skulle kunna känna kärlek eller ha relationer, de är bara inte lika djupa. Jag har extremt lätt för att koppla bort någon eller något om jag anser att det behövs.

Och nej, jag spelar inte teater hela tiden. I vissa situationer kan det vara bra att inte dela med sig av alla tankar men det innebär inte att jag ständigt har en mask. Däremot kan jag då och då hamna i situationer där det tydligt visar sig att jag inte fattar känslomässiga beslut, något som kan skrämma omgivningen.
ValpMord

Inläggav Gordon » 2014 01 29, 8:19

Som du beskriver dig ifrågasätter jag att du är en psykopat.
Har du fått den diagnosen, eller tolkar jag dig fel?
OM du har fått den diagnosen, vem fick den av och varför?

Du har rätt i att de flesta fungerar i samhället. M¨ånga är till och med mycket framgångsrika. De brukar också ha en hög social kompetens. Det gäller både de kriminella och de icke kriminella. Den kompetensen används vid manipulation och dupering, bland annat.

De sadistiska psykopaterna är verkligen onda människor som njuter av att skada andra, men de är en minoritet. Man också skada andra människor ofrivilligt, till exempel för att man helt enkelt inte ser deras behov. Detta behöver man inte vara psykopat för att göra. Det finns många andra orsaker och diagnoser som kan förklara sådant. Men en sak är klar: bryr man sig enbart om sina egna intressen, sin egen framgång, sin egen image, sin egen tillfredsställelse och så vidare, då är risken större att man skadar och sårar andra. Är man då psykopat så är det inget som bekommer en för det.

Psykopater vet vad som är moraliskt rätt, men att bryta mot sådana regler framkallar inga negativa känslor för en psykopat.

När det gäller lögner och risken att bli avslöjad, så är det inget som oroar en psykopat. Skuld- och skamkänslor saknas, liksom samvete. Dessutom förlitar sig psykopater på sin goda förmåga att dölja en lögn med en ny lögn. Vissa psykopater är särskilt lögnbenägna, men alla ser lögnen som ett självklart verktyg i vardagen och vissa som ett rent nöje.

Det är också viktigt att komma ihåg att det är ett vitt spann på skalan från starka psykopatiska drag till hundraprocentig psykopat. När det således handlar om känslor och förmåga att känna kärlek varierar det en hel del, men helt kart är att jämfört med det normala rör sig om allt från flacka känslor till inga alls.

Vad du menar med svaga människor är oklart. Om jag tolkar dig rätt så menar du de normala. Men de normala behöver inga rättesnören. De har det inom sig. Normalt sett har man en moraluppfattning redan från koltåldern har det visat sig i psykologiska experiment. Det som förvånade forskarna var att så många som 30 % sviktade. Jag tycker inte det är konstigt om man beaktar alla de tillstånd där en sådan insufficiens råder helt eller delvis; psykopati, narcissism, ADHD, asperger, borderline mm.

Som jag skrev ovan så finns det ett vitt spann på skalan från starka psykopatiska drag till hundraprocentig psykopat. När det gäller personer med fullt uttalad psykopati så går de ständigt omkring och spelar teater. Innerst inne finns så klart en människa, men utåt är det bara skådespelare, inte en utan en hel ensemble där de olika personerna och personligheterna manifesterar sig efter situation.

/Gordon
Gordon

Inläggav ValpMord » 2014 01 30, 12:07

Gordon skrev:Psykopater vet vad som är moraliskt rätt, men att bryta mot sådana regler framkallar inga negativa känslor för en psykopat.

Det här är delvis en nyckel till förståelse. Om du utvidgar tanken hittar du felet med nästa mening:

När det gäller lögner och risken att bli avslöjad, så är det inget som oroar en psykopat. Skuld- och skamkänslor saknas

När irrationella människor tänker på saker som "lögn och risk att bli avslöjad" dyker det genast upp kopplingar till skuld- och skamkänslor. De tar hänsyn till känslor som skuld och skam. När jag var liten trodde jag att alla andra kände till något jag missat, att de delade en hemlighet jag inte förstod. Som vuxen förstår jag att de helt enkelt inte klarar av att fatta rationella beslut. De bär inom sig ett hav av oförutsägbara irrationella känslostormar. Med tiden lär man sig förstå och förutsäga de flesta av dessa, intellektuellt sett. Men med förståelse och insikt följer också ett visst förakt/äckel för er svaghet från vilket det kan vara svårt att värja sig.

Att jag inte bryr mig om känslor som skuld och skam innebär inte att lögner är riskfria eller befriade från negativa konsekvenser. Det kan skada min yrkesroll, min trovärdighet eller mina möjligheter att nå uppsatta mål och är alltså något som väger in i min bedömning. Med detta fokus ser vi att en misslyckad lögn kan få vissa förutsägbara konsekvenser.

Givet en del andra inlägg på detta forum antar jag att din amatördefiniton av psykopati innefattar alltifrån folkloristiska 80-tals idéer om att man inte kan behandla dem eftersom de blir duktigare på att spela teater till att alla psykopater måste vara totalt impulsstyrda och ständigt söka instant gratification. Det är dock inte forskarsamfundets nuvarande konsensus och det kan vara bra att känna till att alla inte delar de stereotypa låtsasdefinitioner som tycks vara förhärskande på detta forum.

Att ljuga kan ge negativa konsekvenser och är oftast inte något man gör som "sport". Det finns inget självändamål i att skada andra människor eller att göra dem ledsna. Psykopati innebär inte att du inte kan förutse konsekvenserna av ditt handlande, bara att du inte fäster någon känslomässig vikt dem.

Jag tycker inte det är konstigt om man beaktar alla de tillstånd där en sådan insufficiens råder helt eller delvis; psykopati, narcissism, ADHD, asperger, borderline mm.

Det som skiljer psykopati från annat är förmodligen nedsatt eller obefintlig resonanssvar i amygdala. Detta skiljer oss från t.ex. sociopater (som har förhöjda eller irreguljära stegsvar). När vi tittar på symtom kan asperger / autism på ytan till viss del likna psykopati, men jag tror den underliggande orsaken är diametralt motsatt.

En autistisk person känner känslor, men förstår dem inte. En psykopat förstår känslor, men känner dem inte.

Jag kan t.ex. förstå och delvis förutsäga ditt känslomässiga svar på denna post ;)

Jag har dock ett djupare syfte med posten, något som nästan kan liknas vid en empatimotiverad eller åtminstone utilitaristisk poäng. Det är säkert fler än jag (närmare bestämt 1-2% av populationen i olika grad) som under sin ungdom känner igen den odefinierade känslan av utanförskap. Och nu pratar jag inte om lite tonårsångest och att alla känner sig som ufon innan de hittat sin plats i tillvaron. Jag pratar om den där känslan du får när du inte förstår varför det är positivt med nyfikenhet när du plockar isär telefonen för att se hur den fungerar, men negativt när du gör exakt samma sak med katten.

Kanske kan en mer balanserad bild ingjuta lite hopp i en yngre version av mig själv :D
ValpMord

Inläggav Rusta » 2015 01 21, 11:25

En psykopat förstår känslor, men känner dem inte.]

Hur menar du då att psykopaten som är beskaffad just så, kan göra sig förstådd? Kan han under lång tid bli förstådd som en person med normalt känsloregister, d.v.s som en som ingen egentligen kan ana har psykopatiska drag? Jag uppfattar att det är det du menar, att psykopaten sas kan flyga under radarn.

Jag har emellertid den erfarenheten att jag mycket väl tycker att jag kan förnimma att psykopaten inte förstår känslor som "vi andra" gör, men i gengäld är oerhört duktig på att ge utlopp för känslor. På ett mekaniskt vis. Jag kan tänka mig att det kanske underlättar med en viss känslighet för att kunna uppfatta skillnaden som ligger i ett genuint känslouttryck jämfört med ett mekaniskt dito. Eller om man då inte har denna känslighet, att något gör att ens uppmärksamhet skärps, och att man på så sätt får upp ögonen. Jag tror inte egentligen att det går att lura andra än de av naturen aningslösa. Tyvärr tror jag också att dessa utgör en stor majoritet. Men, som sagt, det psykopaten kan tillföra är fraser som passar som hand i handske men som är tomma, ungefär som prefabricerade byggklotsar, som kan kombineras på ett stort antal vis.
Rusta

Återvänd till Allmän diskussion om psykopati, narcissism m.m.